Читај ми!

Од Франкфурта до Сиднеја за четири сата – како ради нови европски супербрзи авион

Прошле су две деценије откако се ера суперсоничних комерцијалних летова завршила коначним слетањем „конкорда” на аеродром у југозападној Енглеској. У току је покретање новог европског хиперсоничног модела летелице.

Од Франкфурта до Сиднеја за четири сата – како ради нови европски супербрзи авион Од Франкфурта до Сиднеја за четири сата – како ради нови европски супербрзи авион

Последњих година, бројни су претенденти на „трон ваздухоплова“ – суперсонични, хиперсонични, са погоном на водоник, са „анти-бум“ технологијом, али су многи од ових пројеката који обећавају беспрекорна супер-брза путовања уместо тога застали, пропали или касне са реализацијом.

Сада се покреће европски хиперсонични модел, који обећава примамљиво време путовања као што је на пример за линију Франкфурт - Сиднеј - четири сата и 15 минута, или за пут од Мемфиса до Дубаија за три и по сата.

Концепт „дестинуса” је лет на водоник при пет пута већој брзини од звука, скраћујући трајање лета на мање од четвртине тренутног комерцијалног путовања авионом.

Са седиштем у Швајцарској и са тимом од око 120 запослених распоређених у Шпанији, Француској и Немачкој, „Дестинус” је основан 2021. године.

Његова прва два прототипа су обавила успешне пробне летове и ускоро ће почети тестирање летелице са погоном на водоник. Његов трећи прототип – „дестинус 3" – требало би да обави свој први лет до краја године. Просечна брзина летелице ће бити око 4.125 километара на час.

Мартина Лофквист, менаџер за развој пословања компаније, објаснила је зашто се тим нада да би управо тај модел могао да буде онај који ће нас коначно увести ново доба хиперсоничног путовања.

Питање горива

Лофквистова каже да је стратегија да „се развију беспилотне летелице мање величине, пре него што се развије велики авион којим управља пилот и који превози путнике“.

Водоник је „Дестинусов” избор горива јер је чист, обновљив извор енергије, који је све јефтинији за производњу и способан да омогући да летелица оствари задату брзину и амбиције.

Ваздухопловство базирано на водонику је још увек у повоју, а млазни мотори на водоник тек треба да уђу у комерцијалну употребу. „Ербас” развија млазни мотор на водоник за који најављују да ће почети са пробама лета 2026.

У компанији наводе да коришћење керозина значи да возило додаје на тежини у поређењу са лаганим водоником. Водоник такође има већу густину енергије од традиционалног млазног горива.

Дугорочни циљ је стопостотни погон на водоник уз нулту емисију штетних супстанци.

Производња водоника се и даље повећава, ипак, почетни краткорочни план „Дестинуса“ је да се узлети са „џет А” конвенционалним авио-горивом, а да се затим пребаци на водоник, када је као гориво погоднији за суперсоничне брзине.

Прототипови имају „таласасти дизајн“ који је први пут замишљен педесетих година прошлог века, али - никада нису стигао у производњу. Боје су инспирисане Алпима.

„То је прилично ефикасан облик где можете користити мање горива да летите јер имате мањи отпор са ваздухом“, рекла је Лофквиствова.

Наравно, са сваким новим прототипом „Дестинус” усавршава и прилагођава дизајн летелица. За две деценије, тим очекује да ће занати са којима ради изгледати мало другачије од модела које сада тестира.

Предстојећи прототип, „Дестинус 3”, биће надзвучан и надамо се да ће 2024. године постићи суперсонични лет на водоник.

„Ово је прилично масивно возило“, каже Лофквистова и додаје да је „приближно исте величине као претходни прототип у смислу да је око 10 метара (дужине), али је и 10 пута тежи, а вероватно и 20 пута сложенији, у смислу структуре и у смислу погонског система”.

Очекивани временски оквир је да ће током наредне деценије компанија моћи да лансира авион мањег обима, који може да прими око 25 путника, који ће имати одређена ограничења у погледу домета и бити у потпуности фокусиран на клијенте пословне класе.

Даље, до педесетих година, очекује се да ће његова потпуно увећана верзија ће имати више класа, укључујући економску. Они се надају да ће до тада „цене водоника значајно пасти, тако да ће моћи да смање цене летова”.

Финансијски моменат

Планови компаније прилично зависе од кретања на тржишту водоника, за које Лофквистова признаје да нема контролу над њим, али стручњаци унутар и изван компаније саветују да процењују да ће цене пасти.

Прошлог месеца „Дестинус” је купио холандску компанију ОПРА, која се сада зове „Дестинус енерџи“.

Поред приватних инвестиција и јавног финансирања које је већ добио – у априлу 2023. је обезбедио грантове у вредности од 26,7 милиона евра (29,4 милиона долара) од шпанске владе за проширење својих капацитета за погон водоника. У „Дестинусу“ се надаjу да ће овај додатни приход помоћи да се изборe са изазовима који су мучили друге суперсоничне и хиперсоничне пројекте.

Дакле, до будућности, у којој доручкујемо у Шангају а потом се брзо око ручка нађемо у Сао Паолу, чека нас још изазова – технолошких, финансијских и еколошких, уз велики број покушаjа и пробних летова.

петак, 27. децембар 2024.
1° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње