недеља, 10.03.2024, 09:45 -> 09:49
Извор: РТС, Guardian
Да ли ће нови судски спор коначно натерати Бенксија да открије свој идентитет
Два колекционара су покренула судски поступак против уметника због „одбијања“ да потврди аутентичност једне од својих познатих слика.
Уметников идентитет је дуго био предмет нагађања и истраге, али Банкси ће можда бити приморан да открије своје право име ако спор око отиска Monkey Queen на коме је покојна краљица Елизабета приказана као примат украшен драгуљима заврши на суду.
Два колекционара уметничких дела подлела су тужбу против компаније „Пест контрол“ (Pest Control) која заступа уметника графита, после очигледног одбијања да потврди аутентичност Monkey Queen. После три године покушаја да добију одговор, Ники Кац и Реј Хаус су изгубили стрпљење и поднели тужбу против „Пест контрола“ због кршења уговора, преноси Гардијан.
Они наводе да на веб-сајту компаније стоји да издају сертификат о аутентичности за „слике, графике, скулптуре и друге креације“. Подносиоци тужбе упоређују сертификат са „потврдом о регистрацији возила“. Значи да „то можете купити, продати или осигурати као уметничко дело, јер имате гаранцију да је легално и да точкови неће отпасти“.
Банкси, познат по својим графитима и отисцима на шаблонама, себе је описао као „квалитетног вандала“ који исмева ауторитете кроз уметничка дела на јавним местима. Његова делимично исецкана слика Љубав продата је за више од 18,5 милиона фунти на аукцији 2021. године, док се његове потписане слике продају за суме са пет и шест цифара.
„Пест контрол“ је уметник установио 2008. године пошто су лажни отисци продавани на мрежи и игра кључну улогу на тржишту за његов рад. Сертификат о аутентификацији је од виталног значаја за постизање максималне цене при продаји његовог дела, тврди се.
Банксијев прави идентитет је деценијама мистерија о којој се често спекулише у медијима и јавности.
Кац и Ховс кажу да су узалуд покушали да добију сертификат да ли је отисак који су купили за 30.000 фунти 2020. из заоставштине недавно преминулог, познатог Бенксијевог колекционара, нема пропратну документацију која би потврдила промет отиска.
Кац, шездесетпетогодишњи становник Лондона, власник каменолома и богате уметничке колекције у којој је велики број Бенксијевих дела, наводи да Monkey Queen вреди између 55.000 и 70.000 фунти и да је огорчен због одуговлачења „Пест контрола“: „Не знамо на чему смо, а то је много новца. Они тврде да су званични заступници рада овог уметника. Али ово траје већ три године. Не оглашавају се и неће да кажу ни да јесте, нити да није аутентичо дело. Нагађамо се већ читаве три године.“
„Да ли је аутентично или не? То је услуга за коју тврдите да пружате. Ако није аутентично, и то је у реду, јер ћемо онда потраживати од колекционара од кога је слика купљена. Ако је аутентично, одлично. Само нам дајте папирологију која нам је потребна“, каже Кац.
На крају су закључили да им је правни поступак једина опција.
Кац додаје да је веома разочаран Бенксијевим понашањем. „Он је онемогућио да било ко други потврди аутентичност без његовог сертификата. То драматично утиче на вредност његовог рада. Да сам имао слику Леонарда да Винчија, не бих морао да тражим потврду од 'Леонардове контроле'. Једноставно бих то однео стручњацима да ми кажу да ли је то уметничко дело Леонарда да Винчија. У случају Банксија, чак и ако имате стручно мишљење које каже да је комад један од његових, ако нема сертификат од 'Пест контрола', не можете се ослонити на било ког стручњака.“
Џон Брандлер, водећи специјализовани продавац дела графити уметника, каже да верује да је у питању прави Бенксијев рад. „Али ово одуговлачење 'Пест контрола' је честа тржишна манипулација, јер Бенкси сертификује само дела која жели да поседују одређени појединци“.
„То није исто као аутентификација. Ако неко открије Тицијана на тавану, нико не каже: 'Ко си ти и зашто га имаш?' Тицијан је или није. Са Банксијем, то је: 'Ко си ти и зашто да ти кажем?'“, објашњава Брандлер.
Али напомиње и да су цене за Банксијеве радове „знатно ниже у односу на оно што су биле пре три године“. Он је ко пример издвојио отисак полицијског аута подигнутог на клоцне: „Пре две до три године, коштао би између један и по и два милиона фунти. Продата је у Паризу пре око месец дана за 300.000 евра.“
Из „Пест контрола“ су поручили: „Наш процес аутентификације је пажљив и темељан и понекад дуготрајан. Издали смо хиљаде сертификата о аутентичности.”
Коментари