Читај ми!

Метаморфозе: Јагош Марковић

Редакција за културу и уметност репризира емисију Метаморфозе посвећену редитељу Јагошу Марковићу који је изненада преминуо прошле јесени.

Његове представе су хваљене, изводе се увек пред препуном салом, прате их  аплаузи и овације и годинама су на репертоарима. Са њим никада није било досадно јер око њега је увек била и комедија и драма.  Редитељ Јагош Марковић је био мајстор тананих емоција и јаких позоришних страсти. Темпераментан, духовит, искрен и дубоко посвећен својој професији.

У свет позоришта ушао је са дванаест година. Имао је само двадесет када је дипломирао режију на Факултету драмских уметности у Београду. У Народном позоришту током каријере режира најзначајније наслове светске и домаће класике, дела Молијера, Љубомира Симовића, Нушића, Јована Стерије Поповића, Еурипида, опере Росинија и Вердија. У другим театрима у земљи и иностранству режирао је преко педесет представа. Међу најзначајније убрајају се комади Шекспира, Влаха Стулића, Крлеже, Александра Поповића, Биљане Србљановић, Пирандела, Бергмана... Режирао је у Ријеци, Сплиту, на Дубровачким летњим играма. Често је радио у Црној Гори, у Подгорици, Будви и Тивту. У шведском Краљевским позоришту Драматен. поводом јубилеја тог театра режирао је Стринбергову Краљицу Кристину.  Добитник је готово свих значајних награда и признања.

Својим специфичним, бурним и раскошним позориштем Јагош је изазивао и порвоцирао. Он нам је, каже Љубомир Симовић, старе и познате ствари откривао као нове и непознате. Јагош је радикално и са највећом смелошћу, тумачио метафору коју је налазио у тексту. Имао је посебан кључ за тумачење медитеранских драма. Урадио их је десетак, али је његова Кате Капуралица са глумцима Сомборског Народног позоришта била чудо невиђено. Са мало речи и много медитеранског духа... Свет без љубави за њега је био као у његовој представи Скуп – само исушено, слано и јалово морско дно. Представом Лукреција или ти Ждеро доноси медитеранску радост играња, а ансамблу и Јагошу чак девет Стеријиних награда, његова Филомена Мартурано је о породици и страстној љубави.

Јагош Марковић је веровао да је свака добра комедија у исто време и трагедија. За њега је Молијеров Уображени болесник био метафора за болесно друштво, али и кључ којим отвара све слојеве овог комада. Говорио је да представе увек режира из уметничких разлога, не збога актуелности, већ због лепоте која ће променити свет.

аутор и уредник Оливера Милошевић

сниматељ Сима Димитрић

монтажа Горан Мијић

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње