Читај ми!

Стрип – девета муза

Уобличавање приче у сликама постоји колико и човек. У цртеж се уграђује камен, зграда, мисао али пре свега човек са свим манама и врлинама у друштву у коме се затекао. Тако он на цртежу постаје јунак, а наративни облачак усложњава цртеж и даје му карактер какав је аутор желео.

Велико стабло стрипа гранало се током времена, стрип се приближавао многим уметностима, па поред класичне форме има и експерименталну и форму коју обликује аутор у зависности од теме којом се бави.

Наша сцена је умногоме пратила европску и светску а почеци стрипа код нас везују се тридесете године 20. века. Међународни салон стрипа у СКЦ Београд је већ две деценије подршка и ауторима и издавачима. Салон стрипа је место окупљања иностраних и домаћих аутора, место на коме се може видети све оно најбоље што се дешава на пољу стрипа у свету и код нас.

Поред комерцијалног стрипа који је широј публици близак, све чеше су ту и колекционарска издања па су јунаци добили ново рухо – Дилан Дог, Мистер Но, Марти Мистерија, Загор и други.

Много је наших аутора који су оставили трага у стрипу. Брана Николић још у Дечјим новинама, Лазо Средановић са Диканом, Рајко Милошевић Гера са првим вестерном, Радивој Богичевић са Блажом и Јелицом или са стрипом о Словенима који је радио по свом сценарију, Милија Белић у Кекецу и Политикином забавнику… Бане Керац, илустратор и цртач је, између осталог, недавно урадио насловну страну Б новог Магнус стрипа као својеврсни омаж оној из 1968. А ту је и Ђорђе Лобачев који је већ раним радовима постао део стрип сцене Италије и Француске.

Експериментални стрип осваја нову публику, па радови Алексе Гајића, стрипови и анимирани филмови производе магију у којој уживају и аутор и читаоци: Премотавање, Технотајз - Едит и ја или стрипови на различитим подлогама. Сценаристички предложак и различите форме стрипу дају нови простор, уметнички, па тако Драгана Купрешанин, визуелни уметник види простор за стрип као уметнички израз у виду Таписерије, Новог таласа – тродимензионални стрип препознатљив као стрип за слепе… Саша Ракезић - Александар Зограф пак за предложак узима књижевни, историјски текст или своја размишљања о уметнику претвара у стрип-сторију чувајући тако уметника од заборава.

Настао када и филм, стрип има будућност упркос снажном притиску нових технологија, сматрају аутори стрипа.

Аутор емисије: Радица Смиљковић

Уредник: Југослава Ђурица

Редитељ: Бојан Воркапић

Сниматељ: Хаџи Владан Мијаиловић

Монтажа: Весна Грба

 

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње