субота, 19. окт 2024, 19:42
Око магазин-9.9.2024. Паја Јовановић, портрет највећег српског сликара
Како су настале четири "Сеобе Срба" и зашто је слика која је добила епитет "националне иконе" морала да се мења? Зашто је "Крунисање Цара Душана" Надежда Петровић упоређивала са епском поезијом?
Створио је слике које су се у свест народа урезале као аутентични прикази историјских догађаја. Мајстор портрета испред чијег штафелаја су стајали кнежеви, краљеви, цареви, али и не само владари. До сада је описано нешто више од хиљаду његових дела, а повремено се појаве и нека за која се до сада није знало. Речником савремених, тржишних вредности – аутор је и најскупље српске слике; "Два башибозука" која је на једној аукцији плаћена више од пола милиона евра. Такође купљен на аукцији, "Одмор башибозука" и његов долазак у Србију обележио је почетак ове године, у којој се навршава 165 година од рођења Паје Јовановића.
Како је изгледао живот сликара који је са непуних тридесет година био сликарска звезда Европе, али и члан Краљевске академије? Како се припремао за сликање националних тема, колико је Иларион Руварац утицао на настанак Пајиног виђења "Сеобе Срба", а колико је умножавање и "штампање" те слике утицало на њену популарност? Зашто је "Крунисање Цара Душана" Јовановић сматрао својом најлепшом сликом?
О Паји Јовановићу и његовом делу говоре:
Јелена Медаковић, директорка Музеја града Београда
Душан Јовановић, кустос Музеја града Београда
Марија Ђорђевић, кустос Народног музеја Србије
Димитрије Јованов, кустос Народног музеја у Панчеву
Димитра Рајмилер, кустос у аукцијској кући "Доротеум" у Бечу
Игор Борозан, историчар уметности
Милутин Петровић, редитељ
Ауторка емисије Драгана Игњић
Коментари