понедељак, 24.03.2025, 19:05 -> 19:07
Извор: РТС
Купити или не, клацкалица мана и предности електричних аутомобила у Србији
У Београду је у току 56. Сајам аутомобила; укупна понуда и број премијера су задовољавајући, а међу изложеним моделима су и електрични аутомобили. О тржишту електричних возила – глобалном и домаћем, предностима и манама, као и о изазовима пред којима су оваква возила, али и возачи, за РТС је говорио Младен Алвировић, уредник и водитељ емисије САТ.
Алвировић је рекао да прво што треба да променимо, ако хоћемо да возимо електричне аутомобиле, јесу – навике, међу којима су најважније оне које се односе на планирање путовања.
„Дакле, када крећем негде даље, дакле од 400, 500, 600 километара од града, углавном треба да размислим где бих ја то направио паузу, да ли је тамо могуће да допуним свој аутомобил довољно брзо, колико мени је треба. Кад испланирам путовање, онда нема никаквих проблема. Ко је навикао да не иде онако – на јуриш, што се каже, њему то није проблем. А ко је навикао да буде потпуно спонтан, да само седне и да се одвезе, то ће бити озбиљан проблем још врло дуго“, испричао је Алвировић.
Додаје да би се без проблема усудио да електричним аутомобилом иде, на пример, на Тасос, само што би, како истиче, мало више планирао: „Ја не могу да станем где сам ја желео да станем, где је мени омиљена храна, него морам да станем тамо где има пуњач, јер инфраструктура још увек није развијена, ни у Грчкој није развијена, колико би требало да буде. И онда не могу да уживам баш на начин којег бих ја волео са неким другим аутомобилом“.
Алвировић истиче да је још једна мана електричних аутомобила – цена.
„Друга ствар је радијус, односно домет са тим једним пуњењем, и то је проблем онима који користе ауто за путовање. Ко вози по граду, стварно није, још увек то потешкоћа, али када говоримо о радијусу, то се полако мења... Мерцедес којим сам ја дошао, он се вози 500, 600 километара без проблема, ако се вози фино, лагано. Они који воле да јуре, то је трећи проблем, ко воли да вози преко ограничења, он има сувише мали радијус, мора се често пунити“, објашњава уредник и водитељ емисије САТ.
С једне стране, наглашава предности вожње електричним аутомобилима, као што су изузетна тишина, удобност и лакоћа управљања.
„Ако пуним ауто код куће, имам своју гаражу или своје двориште, људи у Србији живе углавном у кућама, а не у зградама, онда је цена струје које плаћа домаћинство толико мала, да заправо дође отприлике један динар, један зарез два динара по километру пређеном, а кад се помене брзи пуњач, она је друга прича, онда је скупљи“, рекао је Алвировић у Београдској хроници, и додао да бржи пуњачи троше и више струје, као и то да су скупљи.
Аутоиндустрија у историјском хаосу
Алвировић је коментарисао и стање у аутоиндустрији на глобалном нивоу.
„Аутоиндустрија је у стању највећег хаоса у својој историји. Дакле, тренутно се налазимо усред таквих промена, промена комплетне идеје о томе шта је то превозно средство, да заправо нико не зна шта је будућност, нико не зна шта ће се тачно десити. И с једне стране, политичари у Европи, пре свега, мисле да имају решење, и терају индустрију да прави електричне аутомобиле све више, да иду ка смањењу загађења.
Али су Кинези то видели као добру шансу и рекли – Па добро, ми имамо заостатак на пољу моторске технологије, сад кад би то ресетовали, јер стандарди праве електричне аутомобиле, ми ћемо вас стићи. И онда су их Кинези престигли, технолошки кинески аутомобили, многи су испред европских. Питање је да ли су бољи, технолошки“, сматра Алвировић.
Тржиште електричних возила – шанса за нова радна места
Говорећи о позицији Србије на тржишту електричних возила, Алвировић каже да је могућност која се отвара електрификацијом возног парка – могућност за ново радно место.
„Неко прави пуњаче, неко прави софтвере, неко производи батерије. У Србији имамо прву фабрику батерија која је још мала, али ће бити велика, надам се, једног дана. Долазимо у део економије у ком никада нисмо били. Можемо да се наметнемо квалитетним идејама. Да се наметнемо у нечем што ми знамо, а други желе да купе од нас. Значи, то је једна добра шанса. А с друге стране, ми јесмо сиромашно тржиште и не можемо да се окористимо од тог технолошког напретка, јер немамо довољно новца да купујемо све те аутомобиле“, истиче гост Београдске хронике.
Напомиње да већ ове године из неколико компанија стижу нова технолошка решење која решавају проблем домета, проблем брзине пуњења, односно кључне бољке електричних аутомобила.
„Друга кључна ствар, догађа се следеће године. Неколико компанија најавило је нове врсте батерија са такозваним чврстим пуњењем. У садашњим батеријама је течност. Са чврстим пуњењем, батерије ће имати и већи домет, и брже пуњење, и биће безбедније, мање подложне, самозапаљењу и тако даље. И то ће онда купци препознати. Говоримо о наредне две године, ствари се мењају наглавачке, и видећемо наравно где стижемо“, закључио је Младен Алвировић, уредник и водитељ емисије САТ.
Коментари