Читај ми!

Ако нема кошаве да прочисти ваздух у граду, ту је паметни пречистач КОСАВА

Уређај под називом КОСАВА (комунални санитар ваздуха) чије име симболично асоцира на кошаву настао је у оквиру пројекта „Паметни систем за чистији ваздух” који спроводи Институт „Михајло Пупин” уз финансијску подршку Европске уније, а у оквиру иницијативе „ЕУ за зелену агенду у Србији”.

Паметни пречистачи КОСАВА могли би да чисте ваздух скоро као кошава уколико би се поставили на сва аутобуска стајалишта, улазе у тржне центре, у болнице, школске и предшколске установе.

„Сматрамо да у Београду три до пет хиљада оваквих уређаја би у значајној мери решили проблем загађења тако што би се фактички формирала паметна градска мрежа где би уређаји били бежично комуницирани, постављени. И та паметна мрежа би значајно могла да покрива, да кажем, најугроженија насеља, локације у граду, да би се то остварило“, објашњава проф. др Александар Д. Родић, руковидилац тима Института Михајло Пупин“.

Овај иновативни систем осмислили су стручњаци Института „Михајло Пупин“, а први су поставили код тржног центра на Новом Београду. Уређај штити грађане у кругу од 25 метара.

Он је у ствари базиран на принципу да увлачи помоћу снажног аспиратора ваздух који наравно у градовима садржи велику количину ПМ честица, чађи, прашине, гасова. И кад се тај ваздух увуче у сам пречишћивач у ствари он се филтртира помоћу воде, уз помоћ ротирајућих дискова и након тога се тај пречишћени вадух избацује у атмосферу. Док се све те честице задржавају у самој води и наравно оне се у неком тренутку након неколико дана када сензор унутра то покаже, избацује у канализацију“, наводи Јелена Кљајић из Института Михајло Пупин“.

Колико струје потроше, толико је и произведу, тако да њихов рад не кошта ништа више од редовног одржавања. Енергију обезбеђују из ветротурбина и генератора који се налазе у гаражи тржног центра. Кинетичка енергија аутомобила претвара се у електричну. Звучи компликовано, али заправо није.

„Уређај личи на такозване лежеће полицајце. То су ти гумени успоривачи брзине где иначе возило мора да се заустави испред рампе да би се идентификовало, и кад се подигне рампа возило креће и прелази преко тог успоривача брзине у кога смо интегрисали ваљке који по принципу фрикције између гуменог пнеуматика и тих ваљака преноси се енергија на електрични генератор и онда се производи струја“, додаје професор Родић

Највише 50 милиона евра потребно је да се направи довољан број система који би нам у Београду обезбедили чистији ваздух. Није тако велика ставка за буџет, с обзиром на то да ваздух у Београду више није загађен само зими.

субота, 23. новембар 2024.
0° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње