Бечки Белведере: Мистерија Климтових недовршених слика
Платно „Невеста“ Густава Климта испуњава све критеријуме за добар историјски трилер. Сада је бечки Белведере око њега направио посебну изложбу, али мистерија те слике није решена.
Када је Густав Климт умро 1918, остале су две недовршене слике, Дама са лепезом и Невеста. Оскакале су од ранијег опуса. Касни Климт је сликао све монументалнија платна; садржаје закључавао у загонетке, фигуре као да су у трансу или под хипнозом.
Фасцинација недовршене слике кренула је од Климта. Незавршено је постало интригантно. Да ли се ради о моди? „Свеједно је то ремек-дело. Најпре због боја. Оне су код касног Климта као експлозија: снажна плава, наранџаста, тиркизна, жута, саме или у контрастима. И потези четкице су другачији. Климт више не слика прецизно као раније, кад се трудио да постигне фотореалистичне ефекте. Сада доминирају снага, узвитланост и експресивни дуктус. Тако Климт показује да је стигао у двадесети век", рекао је кустос Франц Смола.
Невеста је у власништву Фондације Густава Климта, коју је основала последња супруга Климтовог ванбрачног сина Густава Учицког, филмског редитеља. Легално је провенијенција чиста, али то не помаже увек.
Учицки је био одушевљени нациста. Режирао је најстрашнији филм Гебелсовог доба, Повратак, Хајмкер. Слику је наследио тек 1951.
„Са именом Учицког се сваки истраживачки тим налази пред великим изазовима. Трудили смо се да ништа не прећутимо. На јесен смо планирали трећи семинар, имамо и интернационална вештачења. Свеједно је тешко, јер се често надјемо у ситуацији да не говоримо о Климтовој слици, већ о Климтовом сину нацисти. Но због тога ово дело не би смело да изгуби сјај", изјавила је кустоскиња Сандра Третер.
Невеста у ствари није невеста. Тај наслов је годинама после сликареве смрти измислио један новинар у извештају са изложбе. Климтолози полазе од тога да је реч о алегорији љубави, еротике, или рађању Венере. Прича се свашта, зна се мало.
„Наслов слике је варљив. Кад се каже невеста – помисли се на љубавни пар. Видимо жену у центру, видимо мушкарца, али међу њима нема емоција – он гледа строго, она се окренула затворених очију. Пратеће фигуре се препознају из хиљада Климтових студија. Овде лебде ишчупане из времена и места, такође без контакта са младом. Лепе су на поглед, али не би се рекло да су гости на свадби", додаје кустос Смола.
Интернационално интересовање за Климтом не јењава. Сигурно да бечки музеји то подгревају, из разумљивих разлога. Али и потпуно независно од те утилитарне димензије, Климтово дело данас добија нову бесмртност, која се храни из уметности, биографије и мрачне политичке историје.
Коментари