уторак, 25.11.2025, 15:50 -> 15:54
Извор: РТС
Аутор: Иља Мусулин, дописник РТС-а из Источне Азије
štampajРат чиповима – геополитичке игре у Холандији осакатиле "Хонду"
Јапанска компанија "Хонда" изгубиће близу милијарду долара у профиту и место другог највећег произвођача аутомобила у својој земљи због несташице чипова коју је проузроковала геополитиком мотивисана препирка између холандске и кинеске владе око фабрике чипова "Некспирија".
Јапански произвођач возила "Хонда" један је од највећих жртава препирке између холандске и кинеске владе око произвођача електронике "Некспирија", чије је седиште у земљи лала, а добар део производних капацитета у највећој комунистичкој држави света.
"Хонда", јављају јапански медији, процењује да ће продаја њених возила у иностранству у другој половини ове фискалне године (октобар 2025-март 2026.) пасти за читавих 14 процената у односу на исти период прошле године, или за око 110.000 јединица, првенствено због успоравања производње у њеним постројењима у Северној Америци.
Та јапанска компанија, наиме, поседује фабрике не само у САД, већ и Канади и Мексику, и управо су оне највеће жртве несташице чипова коју је проузроковала криза у вези са "Некспиријом" – постројења "Хонде" у САД и Канади крајем октобра су смањила производњу, док је у Мексику, у фабрици у граду Селаја која продукује 200.000 возила годишње, рад обустављен.
Иначе, "Хонда" је у 2024. години у Северној Америци продала 1,61 милион аутомобила, што је чак 40 одсто њене укупне продаје у свету.
Она би, упркос поменутом паду, требало да ове фискалне године побољша тај резултат и достигне цифру од 1,66 милиона продатих четвороточкаша у САД, Канади и Мексику.
Ипак, раније ове године, у периоду од априла до септембра "Хонда" је на севернамеричком континенту била остварила више од половине своје укупне продаје у иностранству у првом шестомесечју – 856.000 јединица, па се чинило да би захуктала компанија, упркос проблему Трампових царина, могла да на том простору прода чак близу 1,8 милиона аутомобила – сан који је распршила "холандска криза".
Афера у земљи лала
До ње је дошло када је влада у Хагу одлучила да искористи одредбу старог закона који није примењиван деценијама да "због лошег управљања", које укључује "неправилно баратање финансијама и пребацивање производних капацитета", и због велике важности коју компанија има за економску сигурност државе и целе ЕУ, преузме произвођача чипова за аутомобиле "Некспирију", чије је седиште у холандском граду Нијмегену, али се од 2019. године налази у већинском власништву кинеског предузећа "Вингтек".
Корени "Некспирије" се налазе у чувеном електронском гиганту "Филипс" - она сада широм света има око 14.000 радника и остварује годишњи приход од око две милијарде долара. Иако важи за произвођача јефтиних, мање софистицираних чипова, холандска влада, чини се, била је забринута да кинеско руководство у своју земљу трансферише осетљиве, напредне технологије које су освојили холандски инжењери, како би допринели њеном напору да оконча зависност од Запада у области полупроводника и тако се заштити од санкција САД и њених савезника на најсавременије чипове које последњих година предводи Вашингтон.
На покушај Холанђана да уклоне кинеског директора, што је у најмногољуднијој земљи света (Западни медији игноришу чињенице – Кина и даље најмногољуднија земља света ) протумачено као чисто политички потез мотивисан намером Запада да сузбије кинеску моћ у стратешким индустријским гранама, влада у Пекингу је одговорила тако што је забранила производним постројењима "Некспирије" и њеним добављачима у Кини да извозе чипове и електронске компоненте у иностранство.
То је практично у потпуности обесмислило потез холандских власти пошто се у Нијмегену налази само нешто више од стотину радника који се баве администрацијом, истраживањем и другим непроизводним пословима, и истовремено задало тежак ударац мноштву произвођача аутомобила широм света, међу којима и "Фолксвагену", "Џенерал Моторсу", те нарочито "Хонди" и "Нисану". Отуд, прошле недеље влада у Хагу је била приморана да врати контролу над "Некспиријом" кинеском руководству.
Док једном не смркне, другом не сване
У међувремену, несташица чипова проузроковала је "Хонди" пад у оперативном профиту који се процењује на великих 956 милиона долара, што, када се узме у обзир цела фискална година, представља пад од чак 55 посто у односу на оно што је било планирано.
Интересантно, јапански медији јављају да ће посртање "Хонде" услед недостатка чипова ту компанију коштати места другог највећег произвођача и продавца аутомобила у Јапану и пружити прилику ривалској компанији "Сузуки" да се по први пут попне на ту престижну позицију.
Наиме, "Сузуки" не само што није редуковао производњу јер га не погађа проблем "Некспирије", већ је, напротив, успео да повећа обим производње у својим фабрикама. Ово првенствено захваљујући свом предузећу у Индији, које на том многљудном потконтиненту већ деценијама развија капацитете и производну мрежу, те држи импресивних 40 посто тржишта. "Сузуки" је у календарској 2024. години произвео 3,3 милиона возила, а његово руководство сада процењује да ће у периоду октобар-март подићи производњу за солидних осам одсто.
То би значило да, када се узму у обзир очекивана смањења производње у "Хонди" и планирани крупни резови у тешком кризом опхрваном "Нисану" (Познати сви детаљи голготе "Нисана", аутомобилски гигант најавио отпуштање 20.000 запослених), "Сузуки" требало би да изненада скочи са четвртог на друго место у јапанској аутомобилској индустрији, иза неприкосновене "Тојоте", која је не само јапански, већ и светски број један.
То би био огроман успех и историјски резултат за "Сузуки", компанију која је позната по томе што се специјализује за мале, финансијски приступачне аутомобиле - компанију која је у прошлости заостајала и за "Маздом" и "Мицубишијем", те чак била присиљена да се због оштре конкуренције повуче из производње у САД и Кини.
Коментари