Читај ми!

Спепи и слабовиди корак ближе безбеднијем кретању

У Србији живи око десет хиљада слепих и слабовидих особа. Како би се самостално кретали неопходна је инфраструктура која често недостаје или није одговарајућа. То ће се мењати Правилником који ће обавезати институције и архитекте да поштују стандарде за приступачно и безбедно самостално кретање слепих и слабовидих особа.

Необележени радови на раскопаним улицама, без звучног упозорења у аутобусима, неисправни семафори, само су неке препреке које Горан Пећанац свакодневно савлађује.

"Звучни семафор који је јако утишан и морам добро, добро да пазим кад прелазим улицу. Да слушам, јер ако га не чујем како треба могу да помислим да је зелено за мене, а оно буде црвено, и може да дође до трагедије", истакао је Пећанац.

Проблеме праве и непрописно паркирани аутомобили, отворени шахтови, превисоки ивичњаци и тактилне стазе које уместо да олакшају, отежавају кретање.

Светлана Вучковић из Радне групе за израду Правилника за слепе наводи да је већина тих ствари постављена 2000-тих.

"Постављене су и више никада нису реновиране, и оне сад представљају малтене препреку, поготово блистери који су се одлепили, на којима може да се саплете видећа особа, а камоли слепа особа", нагласила је Вучковићева.

Наду полажу у Правилник, писан са правницима, професорима орјентације и самосталног кретања, и људима који се баве стварањем физички приступачног окружења за слепе.

Намењен је пре свега архитектама, али и пројектантима да имају у виду како да отклоне баријере које отежавају кретање слепим и слабовидим особама.

Из Савез слепих Србије наводе да овај Правилник треба озаконити.

"Да се озакони овај правилник и да то буде обавеза свих инвеститора, да морају све своје објекте да прилагоде управо по овом правилнику, да оне буду приступачне и кад је у питању тактилна стаза - стаза упозорења, затим орјентациони просторни планови као и ознаке на Брајевом писму, да они имају законску обавезу да то ураде, а не да то зависи од добре воље појединаца", рекао је Милан Стошић.

Вучковићева наглашава да треба увести један стандард за семафоре 

"Онда постављање блистера код обележених саобраћајница, код стандардизованих саобраћајница. Ако се састави блистер, да та саобраћајница има звучни семафор, а код необележених саобраћајница која немају звучне семафоре не стављамо блистере", рекла је Светлана Вучковић.

Кретање им отежава и измена траса кретања градског превоза, а можда више од тога отежана комуникација са возачима који не говоре српски језик.

субота, 14. јун 2025.
27° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом