недеља, 13.12.2020, 10:00 -> 18:42
Извор: Радио Београд 2
Аутор: Горица Пилиповић
Апотеоза игре
„Седма симфонија, можда више од свих других, оставља утисак истинске спонтаности. Ноте као да лете са страница док нас носи поплава инспирације и маште. Бетовен је о овој симфонији рекао да је то једно од његових најбољих дела. Ко смо ми да то оспоримо?”, пита се композитор и музички писац Ентони Хопкинс.
Autor:
Зорица Премате, Горица Пилиповић и Бојана Жижић
Шта чујемо? Шта слушамо? Како слушамо? Шта уочавамо, а шта пропуштамо? На које елементе се ослонити? На ова и низ других питања покушава да одговори емисија Како слушати музику. [ детаљније ]
Рихард Вагнер је, мислећи на богатство ритма, VII симфонију назвао „апотеозом игре", чиме је желео да похвали њен дионизијски дух. То је било довољно да се покрене читав низ безначајних и чудних кореографија, почев од Исидоре Данкан до Леонида Масина, те да се Бетовенова музика погрешно протумачи. Сасвим супротно ‒ потпуно апстрактна и симфонијска до сржи ‒ Теодор Адорно је назива симфонијом пар екселанс ‒ VII је, после III и V, даљи корак у коначном напуштању стилских конвенција које су практиковали Моцарт или Хајдн, као и њихови безбројни епигони. Ширење правила класичне хармоније, које је започео у V симфонији, Бетовен је сада само наставио ширећи истовремено и класичне оквире симфонијске форме које су у неким случајевима Хајдн и Моцарт антиципирали. Ако је у својој оркестарској музици Бетовен заправо последњи велики немачко-аустријски класичар, чињеница је да је свима онима који су га следили показао пут ка романтизму.
Седму симфонију анализира уредница Горица Пилиповић у емисији Како слушати музику.
Коментари