Кусамине оптичке илузије одушевљавају публику Музеја Тејт, изложба продужена до априла
За Јојои Кусаму, искуство уметности није само гледање, већ сматра да у уметничка дела може и да се закорачи. Такве су и њене „Бесконачне собе огледала“, а две се могу видети у Музеју Тејт. Изложба јапанске уметнице у лондонском музеју отворена је још у мају 2021, а због невероватног интересовања, продужена је, други пут, до априла следеће године.
Огледала и тачке су доминантни мотиви у стваралаштву јапанске уметнице Јојои Кусаме. Поставка у Тејту је ретка прилика да се доживе две велике инсталације које посетиоце смештају у Кусамину јединствену визију бескрајних рефлексија.
„Бесконачна соба са огледалима – испуњена брилијантношћу живота" назив је инсталације која је до сада једна од највећих Кусаминих и креирана је за њену ретроспективу 2012. у Тејт Модерну.
У овом импресивном раду, зидови од огледала и плитки базен са водом умножавају сазвежђе сићушних, висећих светала. Радећи на инсталацији, уметница је имала само један циљ – да визуализује брилијантно искуство живота.
Стотине ЛЕД светала мењају боје у кореографској секвенци, одзвањају кроз простор и стварају наизглед бесконачан изглед бескрајног ноћног неба. У другом простору, раскошни стаклени лустери висе у ходнику огледала креирајући психоделични пејзаж светлости, кристала и стакла. Кусама је дело назвала „Лустер туге“ сугеришући да лепота и туга могу истовремено да се искусе.
Изложбу употпуњавају филм и серија фотографија, од којих су неке први пут изложене, а који приказују метеорски успон Кусаме и пружају историјски контекст за глобални феномен који су њене собе са огледалима данас постале. Поред фасцинантне документације Кусаминих експерименталних перформанса и догађаја, налази се и нова скулптура коју је уметница направила специјално за изложбу.
Јајои Кусама има 94 године и једна је од светски најпризнатијих живих мултимедијалних уметника. Опробала се у сликарству, вајарству, дизајну, видео-арту и међу најзначајнијим је представницима поп-арта. Пошто је већину свог живота патила од анксиозности и халуцинација, Кусамин рад често одражава њена халуциногена искуства.
Тачке које плешу у њеној визији приказане су кроз поновљене шаре тачака, заштитни знак њеног рада. Бесконачне собе огледала приказују то понављање, док истражују њен заштитни знак психоделичног мотива кроз замишљени простор и оптичке илузије.
Коментари