Читање позоришта

„Развојни пут Боре шнајдера“ у ЈДП: Каријеризам је вазда у моди

Иако је настао пре педесет пет година, комад као да је јуче писан, јер апострофира нешто што се извитоперило и метастазирало до те мере да данас представља општеприхваћену константу савременог друштвеног живота.

Александар Поповић је написао Развојни пут Боре шнајдера 1967. године. Текст је исте године овенчан Стеријином наградом, а велики жири критике је овај комад средином деведесетих година прошлог века прогласио најбољом драмом на српском језику друге половине двадесетог века.

Много је мутне воде протекло и од шездесетих и од деведесетих година, много тога се превалило преко наших нејаких плећа и повијених леђа, а да се врло мало тога променило. Ако јесте, променило се нагоре, док се ми и даље смејемо ономе што је као некад било, као да није тако и данас. Иако је настао пре педесет пет година, комад као да је јуче писан, јер апострофира нешто што се извитоперило и метастазирало до те мере да данас представља опште место и општеприхваћену константу савременог друштвеног живота: каријеризам, партократија и партологија уместо стручности и знања, отимачина и крађа као друштвено прихватљиве категорије, корупција, самовлашће, улизиштво и користољубље као вредносне вертикале, бестијална, бестидна и бескрупулозна опијеност привилегијама власти и такозваним високим положајем као начин понашања и управљања државним институцијама и ресурсима.

Егон Савин је оригинални комад адаптирао утолико што је из неких других Поповићевих текстова додавао, како би то рекао писац, сценске карактеристике појединим ликовима. Уместо у лимарској задрузи, радња је овде смештена у општини, што би требало да симболизује државу као такву, нахерену као што је накривљен намештај у свечаној сали те најмање ћелије државног система. Редитељ није посебно актуелизовао нити реконтекстуализовао Поповићев драмски предложак, осим неколико савремених натукница, попут оне да ће опозиција у нашем друштву одумрети сама од себе. Радња се, дакле, одвија у време када је драма и написана, евентуално седамдесетих година прошлог века, ако је судити по костимима, на пример. То је време такозваног тврдог социјализма, економије вођене политичком логиком, кадрирања по партијској припадности и оданости.

Претпостављам да редитељ то чини зато што чврсто и непоколебљиво верује у свевременост Поповићевог текста, у могућност да из врцавих пишчевих језичких каламбура и распричаности изнесе на површину савремена значења и конотације. Ипак, дискретна, ненаметљива актуализација и поједине значењске недоследности (час је врх комунистичке партије, час је главни одбор странке) доводе до тога да Поповићеву оштру сатиру у представи Егона Савина данас гледамо као комедију, истина местимице црну, местимице горку, уместо као фарсу што би, верујем, било примереније данашњем времену и контексту у којем би могла да се одиграва представа на којој се приказује Развојни пут Боре шнајдера. Јер, оно чему се подсмевао Александар Поповић у оно време, у ово време се претворило у одурну фарсу, након што је систем исцрпео све форме и жанрове, од комедије до драме, од трагикомедије до петпарачког водвиља.

Ненад Јездић у насловној улози и робустан и савитљив, по потреби и онако како налажу партијска правила, личне склоности и пословична алавост и незајажљивост. Његов Бора био је и препредени апартчик и наивни скоројевић. Јездић је с успехом савлађивао Поповићеве језичке заврзламе, пластично исказујући демагошки бућкуриш, истина у говорној радњи која му у последње време прелази у непотребни манир. Ирфан Менсур, Радован Вујовић, Бранислав Лечић и Небојша Миловановић тачни, јасни и препознатљиви у ликовима које тумаче, подједнако као и Бранка Шелић, али са много мање текста, сва у сценском изразу и гесту. Тамара Драгичевић је била суверена у улози одлучне, ауторитативне шмизле, а Милица Гојковић је направила праву минијатуру једног социјалног слоја који није без својих амбиција и прохтева. И Розика и Гоца, које ове две глумице уверљиво тумаче, знају шта хоће и како се то постиже. И најмлађи део ансамбла био је на завидном нивоу, да их сада не набрајам, биће прилике.

Све у свему, представа за публику и због публике, за оно и ово време, за такозване велике играче и нас, мале, убоге посматраче.

среда, 25. децембар 2024.
1° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње