Како је балзамико завадио Италију и Словенију
У игри је милијарду евра. То је наиме вредност назива "ачето балзамико", сирћета названог тако јер је кремасто, чисто, попут балзама. То је један од производа који је прославио Италију у свету, а данас ју је довео у конфликт са суседном Словенијом.
Рим против Љубљане – не би ли одбранио "балзамико из Модене". О конфликту се говорило већ 2021. године када је влада из Љубљане послала допис Европској комисији, а који се тиче стандарда производње сирћета, те његовог именовања у балзамово сирће.
Међутим, у августу ове године италијанска влада је наложила јавном тужиоцу да настави са покретањем прекршајног поступка против Словеније ради заштите балзамико сирћета из Модене.
Словенија сматра да ако се ради о сирћету које је балзамово онда има право да се тако и зове: балзамово сирће – баш као што се уље направљено од маслина назива маслиново уље.
Они сматрају да Италија евентуално може да штити део назива ди Модена (из Модене).
Са друге стране Италија има за циљ да одбрани аутентичност једног од најпродаванијих и најпознатијих производа заштићеног 2009. године ознаком заштићеног географског порекла.
За Италију је неприхватљив захтев Словеније да било које винско сирће помешано са воћним соком буде пласирано на тржиште као "балзамико" или концентрат, јер ће на тај начин нанети штету деликатесу из Модене.
Како би избегли ризик да изгубе престиж, Рим је покренуо прекршајни поступак против Словеније сматрајући да њихов захтев представља претњу традицији. Уз то, ради се о тржишном промету од 370 милиона евра – а док стигне до крајњег корисника, вредност је већа од милијарду евра.
Прошле године је прекорачен праг од сто милиона произведених и цертификованих литара балзамико сирћета, а производња и продаја овог производа се повећала за 17 одсто, што је рекорд који је објавио Конзорцијум за заштиту балзамико сирћета из Модене ПГИ.
У производњу је укључен 101 подрум, 48 концентратора, 80 компанија које производе сирће и 174 које га пакују.
Након што је италијански премијер Марио Драги дао зелено светло за покретање поступка, први корак су консултације са Европском комисијом – пре него што се случај изнесе пред Суд правде Европске уније, уколико то буде потребно.
"Након много месеци ишчекивања и бриге, напокон видимо светло на крају тунела: потребно је само сачекати сада овај технички део интерних процедура, али ћемо наредних месеци моћи да формализујемо нашу жалбу", изјавила је Маријанђела Гросоли, председница Конзорцијума.
Из Колдиретија, највећег италијанског удружења италијанских пољопривредника, изјавили су да је реч о неприхватљивој крађи која прети да угрози зараду од милијарду евра поред већ великих губитака које трпи Италија због фалсификата који носе ознаку "произведено у Италији".
У називу тих производа неодговарајуће се користе италијанске речи, рецепти и фотографије које указују на Италију, и на тај начин стичу зараду, а Италија трпи штету.
Историја балзамико сирћета из Модене
У прошлости је рецепт за балзамико сирће био тајна. Спомиње се још 1747. године у инвентарима Војводске палате (Palazzo Ducale) у Модени. Актуелна производња овог сирћета у Модени и Ређо Емилији заснива се на томе да сирће треба да сазрева 12 година да би се добило традиционално балзамико сирће, а понегде произвођачи чувају и ампуле старе неколико векова.
Још 1863. племићка породица Карандини је, на Пољопривредном сајму у Модени, представила сирће старо 360 година. Пре тога, 1796. године Наполеон је продао на аукцији 36 буради заплењених од Војводе из Модене, што је допринело да се повећа број произвођача.
Рецепт је 1862. у једном пољопривредном часопису објавио Франческо Агацоти који је био нотар, власник земље, градоначелник Формиђине и човек захваљујући коме су постављене основе за данашње именовање. Агацоти је у рецепту написао да је основни састојак мошт од грожђа из Требије.
Балзамико сирће је ДОП (заштићена ознака порекла) од 2000. године, а данас се продаје у флашицама од 100 милилитара у верзији од 12 до 25 година старости.
Остали случајеви, од прошека до сирћета
Ово није први случај да се неки италијански производ нашао пред комисијом у Бриселу. Наиме, министар пољопривреде се већ бави случајем "просека" који као назив за вино користи Хрватска, желећи да заштити италијански "просеко" који је најпродаваније италијанско вино на свету.
Италијански произвођачи балзамико сирћета су изгубили случај 2019. године против једне немачке компаније која користи на својим етикетама назив "Дојче балзамико".
Суд правде ЕУ је том приликом пресудио у корист Немаца изјавивши да заштићени појам балзамико сирће из Модене "не обухвата употребу појединачних негеографских појмова", прецизирајући да је назив сирће уобичајен док је "балзамико" придев који се широко користи за сирће слатког и киселог укуса.
То значи да иако бренд "балзамико сирће из Модене" могу да користе само произвођачи у одређеном географском подручју, не постоје ограничења овог типа за назив "балзамико сирће".
Коментари