Док једном не смркне, другом не сване – Тесла трља руке
Корона је многе натерала да се више возе аутомобилом, али економска криза која прати пандемију кочи продају нових возила. Амерички концерн "Тесла" је за сада једини профитер, али ће конкуренција постати жестока.
"Тренутно иде релативно лоше класичним произвођачима аутомобила, дакле онима који инсистирају на моторима са сагоревањем", сажима Франк Швопе, аналитичар аутомобилског сектора у банци "НордЛБ". Што су дуже неки произвођачи чекали, сада их чекају веће инвестиције у алтернативне погоне и у аутономну вожњу.
Зато је у аутомобилским концернима расположење тмурно – осим у једном – америчком произвођачу електричних аутомобила "Тесли". И његова продаја је нешто мања него што су у фабрици очекивали, али је биланс бољи од очекиваног.
"То долази једноставно јер је погон 'Тесле' у Шангају могао да повећа производњу и тако помогне читавој компанији. Зато је 'Тесла' по четврти пут заредом забележио добит у једном кварталу", каже Швопе.
Речи немачког аналитичара још звуче благо с обзиром н а историјски успех "Тесле" – први пут у свом постојању, у пуних 17 година, фирма је прошла читаву годину, а да ни у једном кварталу није склизнула у минус.
Добит није астрономска – 104 милиона долара у априлу, мају и јуну ове године – али је изненађење за фирму Илона Маска. Још прошле године у том раздобљу је "Тесла" био у минусу, а због пандемије се чинило да ће и ове године поново у минус.
Мали корак, велики успех
Успех би могао да има уносне последице. Јер, четири позитивна квартала заредом су услов да фирма уђе у индекс Standard & Poor's 500, где су америчке највредније компаније. За такве деонице се вежу и разни инвестициони фондови, рецимо пензионих осигурања, што онда јамчи и раст вредности.
Илон Маск већ има још веће планове, изградњу фабрике код Остина у Тексасу, као и надомак Берлина. У најскорије време би "Тесла" требало да прави 500.000 возила годишње – тренутно их производи 367.500.
Додуше, и даље је тешко упоређивати бројке "Тесле" и рецимо немачког "Дајмлера", који је у другом кваратлу изгубио близу две милијарде евра. "Тесла" је, по броју продатих возила, и даље патуљак аутомобилске индустрије. Тек петнаести на листи највећих произвођача – њихов годишњи број возила "Тојота", као највећи произвођач света, прода за две седмице.
Та разлика се не одражава на берзи, где "Тесла" вреди далеко више од свих осталих – али то има везе и са берзанским опкладама.
"Тесла" диктира трендове и, осим тога, мање трпи због пандемије. Током короне су највећи концерни морали да прекидају производњу, а аутомобилски салони су били затворени па се једва шта продавало. Тај проблем "Тесла" нема јер тргује преко интернета.
Велики морају да сарађују
То нипошто не значи да је индивидуална мобилност ствар прошлости, напротив – баш током пандемије је упутно избегавати возове и авионе, па су се многи вратили аутомобилу чак и за далека путовања на одмор.
Немачки стручњак за аутомобилски сектор Франк Швопе је сигуран да ће се и због ове кризе убрзо догодити велике промене у сектору аутомобилизма. Уверен је да ће доћи, ако не до фузија, сигурно до много ближе сарадње произвођача "једноставно да би смањили трошкове".
Јер, огроман је трошак стварање "аутомобила будућности", вероватно са електричним погоном, можда и с водониковим ћелијама и довољно "паметан" да сам вози. Нагађања иду све до могуће сарадње немачких вечитих ривала "Мерцедеса" и Бе-Ем-Веа, или два убедљиво највећа светска концерна "Фолксвагена" и "Тојоте".
"Фолксваген" је већ договорио сарадњу са другим љутим конкурентом – "Форд" ће развијати платформу за "Фолксвагенов" пик-ап, а из Волфсбурга шаљу "Форду" платформу за електрични аутомобил.
И где је ту "Тесла"? Његове амбиције да производи 500.000 возила годишње су свакако реалне, али се тржиште мења и већ одавно "Тесла" има жестоку конкуренцију из Кине, а уследиће и европска.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар