уторак, 09.12.2025, 08:55 -> 08:56
Извор: РТС
Атанацковић: Не мора да значи да ће гориво купљено у другој рафинерији на старту бити скупље
Почасни председник Уније послодаваца Србије Небојша Атанацковић каже за РТС да ће део горива долазити са југа, из Северне Македоније, а други, највероватније, већи део ће долазити са севера, пре свега из Мађарске која има велику рафинерију. Не треба рачунати да ће бензин или дизел који ће се купити у некој другој рафинерији бити одмах скупљи него што је то било гориво из Рафинерије у Панчеву, истиче Атанацковић
Ситуација с НИС-ом све је сложенија, оценила је јуче министарка енергетике Дубравка Ђедовић Хандановић. У педесетак места у Србији постоје само НИС-ове пумпе.
Многи правни субјекти нашли су или управо траже другог снабдевача горивом.
Почасни председник Уније послодаваца Србије и власник пумпе за гориво Небојша Атанацковић рекао је за РТС да ће у неким деловима државе, где не постоје НИС-ове пумпе, можда бити потребно отићи неки километар даље до неке приватне пумпе, до неке мале пумпе или пумпе неког система.
"Међутим, не треба размишљати на начин на који смо навикли ми старији да размишљамо - кроз онај период када је наша земља била под санкцијама и када је било врло тешко долазити до горива. Значи, да се не подсећамо непотребно на оно време горива у флашама и слично”, напоменуо је Атанацковић.
Говорећи о местима које је министарка енергетике набројала у којима нема НИС-ових пумпи и која немају алтернативу, Атанацковић је рекао да можда није довољно јасно објаснила тај проблем.
"У сваком случају, у толико места не постоје бензинске пумпе НИС-а. Међутим, не значи да не постоје друге бензинске пумпе, других продаваца горива. Биће сигурно значајно различитих ситуација у различитим деловима земље, односно у различитим местима", наводи он.
Према његовим речима, НИС је, рачунајући заједно са "Лукоилом", имао око 400 бензинских пумпи по Србији, али има више од 1.000 бензинских пумпи других продаваца горива.
Дислоцирани центри снабдевања
"Тако да је сада важно да се навикнемо да ћемо, као земља где смо имали навику да нам је центар снабдевања био у Панчеву, па смо из Панчева дистрибуирали та горива, у највећем броју случајева, око 80 одсто, сада имати на неки начин дислоциране те центре снабдевања", подвукао је Атанацковић.
Каже да ће један део горива долазити са југа, из Северне Македоније, други део, највероватније, већи део ће долазити са севера, пре свега из Мађарске која има најбоље могућности јер има велику рафинерију - па има могућност да баржама довози гориво на своја складишта која већ постоје у Србији, па ће се онда одатле дистрибуирати.
Пример бензинске пумпе у Бабушници
Објаснио је на примеру бензинске пумпе Бабушнице. "Ако би неко хтео да купи гориво, а да има своју бензинску пумпу у Бабушници или негде на југоистоку Србије, морао је да плати отприлике динар више или можда два динара више да би у његовој близини, рецимо у стоваришту Ниш, то гориво било достављено из Панчева или је морао да својим цистернама направи пут од свог места на југу до Панчева", додаје.
Међутим, напомиње сада ће морати те линије снабдевања да се промене. "Морамо да се навикнемо да нисмо земља која има своју рафинерију, већ ћемо снабдевање имати из рафинерије у окружењу. У тој ситуацији су многе земље, међутим, оне су временом нашле своје токове снабдевања", каже почасни председник Уније послодаваца.
Гориво ће притицати неким другим линијама
"Ми сад имамо релативно кратко време да се навикнемо да ће снабдевање ићи неким другим токовима. Треба да покушамо да не правимо резерве горива јер ће гориво свеједно са неким другим линијама притицати на бензинске пумпе које неће бити НИС-ове, али свеједно кажем има више од два пута већи број бензинских станица које нису НИС-ове", наводи.
Одговарајући на питање да ако претпоставимо да ће у више од 50 места у земљи снабдевање горивом буде отежано, шта ће то значити за привреду, Атанацковић је рекао да би требало размишљати о проблему у коме ће се наћи Петрохемија.
"Многи познаваоци проблематике нафтних деривата кажу да је просто штета што се нафтни деривати троше тако као што се троше кроз возила и слично, пластичне масе и остали производи се углавном праве из деривата нафте", истиче Атанацковић.
Према његовим речима, набавке ће морати ићи вероватно на скупљи начин кроз транспорт цистернама, евентуално шинским возовима до неких већих складишта, највећа количина ће морати да се транспортује што је најекономичније.
Механизам цена
Атанацковић каже да је неизвесно какви ће бити механизми што се тиче цена, да ли ће држава промптно моћи да утиче кроз различите опорезивања да цене остану на приближним нивоима, или можда и баш какве су биле, кроз одређивање максималних цена, обзиром да те разлике у могућностима тржишта ће вероватно проузроковати и потребу да се стимулишу одређени правци, до којих допрема деривата неће бити по истој цени као негде где је допрема једноставнија, напомиње..
"Али очигледно је потрес озбиљан. И ми га морамо решити и ми ћемо га решити. Ово је сад и прилика можда да заиста направимо сад нови систем да се наша држава врати у то да располаже значајним ресурсом", наводи.
О поскупљењу
Одговарајући на питање да ли је поскупљење неминовно ако се проценат увоза горива у Србију повећа, Атанацковић указује да ће тај фактор компликованије доставе утицати на повећање цена.
"С друге стране, не треба рачунати да ће бензин или дизел који ће се купити у некој другој рафинерији бити одмах скупљи него што је то био дизел или бензин који се набављају у рафинерији у Панчеву. Ово говорим не улазећи у комбинацију цена и понуда самог НИС-а, него говорим сада о другим бензинским станицама, како овим бензинским пумпама које су у власништву неких страних компанија, тако и рачунајући на велики број приватних, малих, појединачних бензинских пумпи", закључио је Атанацковић.
Коментари