У другу школу с багажом из претходне – нови правилник као одговор на насиље и кризне ситуације
Правилник о поступању у школама, као одговор на насиље и кризне ситуације, почиње да се примењује сутра. Дефинисани су нивои насиља, а тимови у школама добили су шира овлашћења у раду. Дефинисани су кораци у кризним ситуацијама и нова решења у дисциплинско-васпитном поступку. "Кризне ситуације су насилне смрти или смрти запосленог наставника, учитељице или учитеља, смрт детета у одељењу. Имали смо у нашем искуству и ванредно стање због ковида, као и дојаве о бомбама у школама“, објашњава Снежана Вуковић из Министарства просвете.
Правилник о поступању у ситуацијама насиља, злостављања и занемаривања има заиста велике разлике у односу на претходни, каже Снежана Вуковић из Министарства просвете.
Снежана Вуковић је за Београдску хронику објаснила да је правилник унапређен – "зато смо га и радили читавих годину дана и слушали и синдикате и стручна друштва, имали комуникацију и са другим министарствима која су надлежна за ситуације насиља, значи није било само унутар Министарства".
Наводи да се нови правилник бави и превентивним радом у оквиру кога треба да учествују осим запослених у школи и родитељи и ученици.
"Тим за заштиту од насиља има већа овлашћења и има могућност удаљавања, уколико наравно процени у складу са ризицима, ситуацијом, степеном насиља итд. да се ученик привремено удаљи из непосредног образовно-васпитног рада што би подразумевало да учи од куће, а да за то време Центар за социјални рад свакако буде обавештен и комуницира са родитељима са којима ће наравно комуницирати и стручна служба школе", каже саговорница из Министарства просвете.
Измене приликом васпитно-дисциплинског поступка
Вуковић објашњава да васпитно-дисциплински поступак траје пет до двадесет дана како је и прописано, а за то време не постоји право промене школе.
"Након тога може да је промени, али онда иде са тим багажом из ове претходне школе", каже Вуковић додјући да се ђаку преноси оцена из владања, документација о учињеном у претходној школи, последицама, резултатима претходно вођеног васпитно-дисциплинског поступка и шта се применило у појачаном васпитном раду како би нека друга школа наставила да ради у истом правцу.
Велики део правилника је потпуно нов и односи се на кризне ситуације.
"Били смо нажалост сведоци великих трагедија у мају. Кризне ситуације које су дефинисане овим правилником су ситуације насилне смрти или смрти запосленог наставника, учитељице или учитеља, смрт детета у одељењу. Имали смо у нашем искуству и ванредно стање због ковида, као и дојаве о бомбама у школама“, објашњава саговорница Београдске хронике кризне ситуације.
Вуковић наводи да су успели да направе приручник који би помагао школама да се у таквим ситуацијама снађу и да тачно знају шта и кад треба да ураде у којој од ових наведених кризних ситуација.
Дигитално насиље
Вуковић објашњава да је дигитално насиље раније било општи термин.
"Сада дигитално насиље може да буде и сексуално насиље. Дигитално насиље може да се догађа и према одраслима, не само према вршњацима, имамо такве ситуације и због тога смо и то навели као ситуације насиља у којима треба реаговати, наравно увек у подршку спољешње мреже заштите", каже Снежана Вуковић из Министарства просвете.
Тимови у школама имаће шира овлашћења
Тим за заштиту од насиља, у коме су директор, педагог, психолог и одељенски старешина, новим правилником, који сутра почиње да се примењује у школама имаће шира овлашћења.
Тим ће одлучивати о томе да ли је потребно да се ученик током васпитно-дисиплинског поступка удаљи из школе.
Дефинисани су и нивои насиља па су тако чврга или међусобно гурање – први ниво.
"Сваки напад на наставника, на лице запослено у школи, сматра се трећим нивоом насиља, а то значи да се одмах поведе дисциплински поступак у којем може да се добије казна или искључење или тужба за прекршајни суд", каже Милорад Антић из Форума средњих стручних школа.
Александар Марков из Форума београдских гимназија објашњава да је раније постојала могућност да родитељи и ученици праве опструкције.
"Наиме када се покрене дисциплинско-васпитни поступак, ако је несумњиво да ће бити утврђена одговорност, родитељ тада испише дете из школе, затим га пребаци у другу и што би рекли 'пуј пике не важи'. Дакле, друга школа није могла да настави вођење поступка, а сада је то промењено – ученик не може да се испише током вођења васпитно-дисциплинског поступка што је крупна промена", објашњава Марков.
Тим за кризне догађаје
Нови правилник предвиђа да школе имају тим за кризне догађаје и утврђен је програм поступања установе у таквим ситуацијама.
Тим за кризне ситуације ће, између осталог, сарађивати са полицијом, здравственим и социјалним службама.
Али, најважније је да се закон примењује.
"Ако ми унутар школе зарад популарности школе, зарад спречавања одлива ученика у оним школама у којима постоји реално проблем са бројем ученика прикривамо оно што се дешава и не санкционишемо, односно не примењујемо оно што нам је дато као могућност, то представља проблем - насиље ће стално да се појављује и што је још горе оно постаје све озбиљније", каже Марков.
Правилник обавезан за све школе
Милорад Антић из Форума средњих стручних школа каже да је обавеза директора школе да спроводи оно што је донело Министарство просвете.
"Директор или било ко, ако не спроведе правилник у потпуности може да буде под хитно смењен и да чак на неки начин одговара", каже Антић.
Припремљен је и Приручник за организовање рада школа за време и након кризног догађаја, а најављена је и обука за запослене.
Коментари