Емпатија се учи од колевке па до гроба – зашто је школа важно место за развој солидарности
Смернице Министарства просвете за почетак школске године подразумевају рад са ученицима на неговању емпатије и вредности међусобног поштовања. Психолог Ана Мирковић каже за РТС да се емпатија учи од рођења па заувек. Емпатија је способност да сагледамо свет из туђих ципела, да потпуно разумемо туђе емоције, а како кажу психолози најбоље се учи у раном детињству, када причамо приче деци. Ипак, важно је и како их причамо, не тако да бисмо их само испричали и задовољили неку форму, да дете заспи, него да постављамо питања детету, објаснила је психолог.
Прошла школска година нагло је прекинута због трагедије у Основној школи "Владислав Рибникар". Нова почиње уз смернице Министарства просвете које кажу да би у првој недељи, од 4. до 8. септембра, требало да се организује тематска настава, са радионицама усмереним ка неговању емпатије, вредностима међусобног поштовања, сарадње и солидарности, уз уважавање различитости.
У другој наставној недељи – од 11. до 15. септембра планирано је иницијално тестирање, како би у складу са постојећим знањем био настављен образовно-васпитни рад.
Психолог Ана Мирковић, суоснивач Института за дигиталне комуникације и ауторка емисије “Породична мрежа“, каже да прваци нису ни довољно свесни свега што се догодило на крају прошле школске године и да ће њима перцепцију и ту неку дозу радости обојити то што они улазе у школски систем.
"Сви знамо да је то један од најзначајнијих дана у животу сваког појединца, тај сусрет са школом. И деца су уплашена и фокусирана на неке своје стрепње, да ли ће их другари прихватити, да ли ће се снаћи, да ли могу да седе, каква ће бити учитељица или учитељ“, каже Мирковићева.
Старија деца ће имати проблем ове године са враћањем у школу
Међутим, каже да ће старија деца имати проблем ове године са враћањем у школу.
"Деца воле извесност. Деца не воле да не знају шта ће се дешавати. Ја сам мама двоје школараца и сада је пуно приче о томе да ли ће заиста тако бити од недеље, да ли ће ти протоколи, планови, предлози да буду поштовани, када ће заиста почети настава“, напоменула је.
Истакла је да би било боље да су те радионице биле на крају претходне школске године.
"Свакако мислим да је од колевке па до гроба увек најлепше ђачко доба и волела бих да заиста деци вратимо то ђачко доба као неку најлепшу бајку у живот", каже Мирковићева.
Када је реч о смерницама Министарства просвете, наводи да је емпатија нешто што се учи од рођења па заувек.
“Емпатија је способност да сагледамо свет из туђих ципела, да потпуно разумемо туђе емоције. И кажу психолози да се најбоље учи у раном детињству, када причамо приче деци. Али не тако да причамо приче, само да бисмо испричали и задовољили неку формулу, а дете заспи, него да постављамо питања детету“, рекла је Мирковићева.
За успех важна и емоционална интелигенција
Према њеним речима, за успех у животу је важна интелигенција, али је подједнако важна и емоционална интелигенција.
"Ја мислим да је та топлина јако важна и свака од нас се сећа свог првог учитеља баш по тој енергији коју нам је пренео, по ставу, по осмеху, по подршци коју нам је дао. И ми смо давно оставили за собом неко време стриктности, неко време строгоће. То просто више није примерено ни тренутку“, оценила је Мирковићева.
Навела је пример једног професора математике из Панчева који је након мајских страшних догађаја позвао родитеље и децу на исти родитељски састанак и у једном тренутку рекао устаните сви, а сада децо који су средњошколци седите својим родитељима у крило, а ви их загрлите најснажније што можете. Питао их је када сте то последњи пут урадили и нису могли да се сете.
Психолог напомиње да школа не треба да буде стриктна и да треба заиста да дамо подршку деци.
"Треба да учинимо да се осећају толико лагодно јер човек је најкреативнији кад је најопуштенији. И заправо најбоље памтимо, најбоље учимо из неких ситуација у којима нам је толико било лепо да је наш мозак све запамтио. Када су ситуације тако строге, стриктне, ригидне, онда страх преовлада и онда наше друге могућности спадну на нешто ниже“, каже психолог.
Додаје да је школа важна и о њој увек можемо да разговарамо, али да то не сме да буде преслишавање и не сме да буде усмерено на резултат и на квантификовање знања – која оцена, зашто се ниси потрудио, када ћеш добити толико бодова, зашто ниси добро урадио контролни.
Коментари