уторак, 31. јан 2023, 21:50
Екстремни индивидуализам Олге Јеврић
Стваралачка позиција вајарке, академика Олге Јеврић, још је педесетих година 20. века, означена термином "екстремни индивидуализам".
Тада је она, у нашој средини, отворила пут апстрактном мишљењу у скулптури. Олга Јеврић била је прва жена, чији је рад представљен у павиљону Југославије на Венецијанском бијеналу, 1958. године, али је и прва жена вајар која је у историји Српске академје наука и уметности постала њен члан. Њено дело представља истакнути сегмент српске, југословенске, али и европске ликовне баштине.
Поводом стогодишњице од рођења Олге Јеврић, у Галерији Српске академије наука и уметности у Београду, крајем 2022. године, приређена је изложба насловљена "Композиција и структура", која је обухватала 200 дела, насталих између 1943. и 2000. године. Први пут обједињена, представљена су њена два велика легата - дела која баштини Кућа легата и скулптуре мањих и средњих формата које се чувају у склопу Уметничке збирке Српске академије наука и уметности. Такође, обухваћено је и неколико остварења из музејских и приватних збирки. Поводом ове изложбе велики број скулптура је рестауриран.
Олга Јеврић је преминула 2014. године. После њене смрти интересовање за њено стваралаштво не јењава. Приређене су самосталне изложбе у Институту Хенрија Мура у Лидсу и у Галерији Пир у Лондону, а Галерија Тејт модерн је за своју колекцију откупила неколико њених скулптура.
Уз инсерте из разговора са Олгом Јеврић, ког је уредница ове емисије водила са вајарком 2001. године, о њеном стваралаштву и личности говоре историчари уметности др Ана Ереш, проф. др Јеша Денегри, Дина Павић, и кустоси изложбе Жаклина Марковић и Дејан Вучетић.
Уредник и сценариста: Данијела Пурешевић
Монтажер: Слободан Бајкић
Режија: Марко Шотра
Autor:
РТС
Серијал месечних емисија АРТ ЗОНА конципиран је као низ монотематских емисија посвећених појединим личностима (уметници, уметничке групе, критичари, кустоси, галеристи, итд), актуелним манифестацијама, проблемима и феноменима савремене домаће и светске ликовне сцене. [ детаљније ]
Коментари