Дивља трка у Бакуу – најмлађа, али и најзанимљивија трка Ф1 сезоне
Да ли је претерано рећи да је након само четири до сада одржане трке – у ствари три, прва у 2016. години је била узбудљива колико и фестивал дремања – Велика награда Азербејџана израсла у најнепредвидљивији, а самим тим и потенцијално најзанимљивији, викенд у календару Формуле 1?
Кроз град на обали Каспијског мора, необичне надморске (подморске?) висине од минус тридесетак метара, провучена је стаза коју је немогуће укалупити. Изузетно дугачак круг од шест километара садржи најуже парче асфалта на којем се вози Формула 1 али је и даље најбржа градска стаза са изузетно јаким фирунгом који често пресудно утиче на исход и квалификација и саме трке.
Због тога је изузетно тешко погодити оптимално подешавање аутомобила што је сјајно демонстрирано кроз муке које је Мерцедес пролазио од почетка овог викенда. Јер, за идеалан круг у Бакуу је потребно да аутомобил буде брз у спорим лакат кривинама, што се најлакше постиже великим нагибом задњег крила чиме се добија максимално приањање, али и да може да искористи дугачке делове стазе где се вози под пуним гасом, за шта је потребно да отпор задњег крила буде – минималан.
Када се уради математика, добитак на правцима уколико имате „танко" задње крило обично надмаши губитак које такво ослабљено приањање направи у спорим кривинама, међутим тада у игру улази нова варијабла у виду загревања гума. Јер подешавање аутомобила са минималним задњим крилом брже загрева гуме – што је корисно у квалификацијама, односно на нивоу једног брзог круга – али их тиме и значајно брже троши, што узрокује чешће одласке на замену пнеуматика па је неповољно за саму трку.
Суочен са овом немогућом дилемом, Мерцедес је после изразито лошег наступа у петак, узрокованог слањем аутомобила на стазу са поприлично великим задњим крилом (иначе уобичајено подешавање трокраке звезде за Азербејџан јер се екипа годинама поуздала у надмоћан мотор који би „испеглао" подешавање са пуно приањања), у суботу на Луисовом аутомобилу отишао у контру и светског првака послао на стазу са малим задњим крилом. Тиме је у квалификацијама пронађена додатна секунда, па ће Хамилтон данас кренути из првог реда, али и потенцијално изгубљена важна предност над Ред Булом у трци – боље „чување" гума.
Аустријска екипа је у Баку стигла као водећа у оба шампионата и као први фаворит за победу, па јесте изненађење да ће Верстапен данас стартовати као тек трећепласирани. Холанђанин у Азербејџану додуше никад није стигао ни до подијума, али ако ствари сагледамо из реалног угла, до ове године никад није ни имао на располагању аутомобил који би му такав пласман гарантовао, па та статистика не мора да буде пресудна и данас. За разлику од Монака, где су два главна такмаца у шампионату целу трку била подалеко један од другог, Хамилтон и Верстапен ће данас водити директну борбу макар за место на подијуму, ако већ не и за победу, што у амбијенту претећих зидова који окивају стазу може да нам подари неке узбудљиве моменте.
Да пре њих стигне до кариране заставе покушаће Леклер који је другу трку заредом свој „ферари" закуцао на прву стартну позицију што представља резултат који ама баш нико није могао да предвиди након првих пет трка. И док у Монте Карлу због извесног аматеризма Скудерије нисмо имали прилике да видимо шта Шарл заиста може да постигне после старта са прве позиције – мада смо могли да претпоставимо на основу вожње Саинца у сестринском аутомобилу – у Бакуу ћемо са занимањем пратити да ли је Ферари заиста напредовао до позиције легитимног изазивача у текућем шампионату.
Леклеров таленат никад није био споран али је до данас било веома тешко проценити колико је тај SF21 заиста добар, па ево прве прилике да видимо како ће се црвени аутомобил изборити са двојицом главних претендената на шампионску титулу који стартују иза њега.
Једнако није јасно ни колико може Пјер Гасли у „алфа таурију" који је посебно импресивно деловао у прва два сектора овог дугачког круга. Француз највероватније неће добити нову прилику од Хелмута Марка, чиме постаје нарочито занимљив неким другим тимовима (читај: Алпину), па овакве прилике мора да користи да додатно побољша своју преговарачку позицију.
Уз ове године традиционално добар Мекларен, чији возачи ће ипак у трку кренути са лоших позиција услед Рикардове несмотрености у другом делу јучерашњих квалификација, односно Норисове казне од три позиције на старту услед непоштовања црвене заставе у првом делу квалификација, ту се негде и затвара круг потенцијалних кандидата за подијум. Односно, затварао би се да ово није Баку, најнепредвидљивија трка у календару Формуле 1, где победника не би било лако предвидети чак и да данас не видимо Бернда Мајлендера како предводи караван. А видећемо га, вероватно и више него једанпут, јер на стази где уместо лажне дебате о потреби за јасније лимитираном асфалтном траком вребају зидови који не праштају никоме, излазак сигурносног возила представља једну од ретких константи у коју се можемо поуздати.
Нема више никакве сумње да је Мерцедесову доминацију добрано начео Ред Бул, али зар не би било сјајно да се у овај већ довољно узбудљиви обрачун две најмоћније екипе умеша и трећи играч? Па макар и у облику не увек, и не свима омиљеног успаваног дива из Маранела? Шарл, данас си ти на потезу.
Коментари