Говори тихо да могу да те чујем

Књига „Шапутаве девојке" није само сведочење о настанку феминистичког позоришта на тлу Балкана већ сведочи и о ентузијазму Зорице Јевремовић да ствара позориште другости и различитости

„Шапутаве девојке", нова књига Зорице Јевремовић, представља поетско, естетско и лично сећање ауторке на настанак, рад и домете првог феминистичког позоришта које је основала на Балкану 1997. године. Свесна да жене у земљама региона нису ни близу равноправне с мушкарцима у нестабилном и кризном послератном окружењу, да жене и даље несвесно преузимају патријархалне, традиционалне улоге мајке, домаћице, послушне раднице без амбиција, жртве, она ствара интерактивно позориште које се бави ослобађањем жена у интелектуалном и телесном погледу. Знајући да радионице и трибине на тему права на абортус, едукације из асертивних права, нису до краја 20. века у нашој заједници донеле делотворне разултате на плану оснаживања права жена, њене индивидуалности, самосталности, различитости и критичког односа према идеалима масовне културе, који наглашавају да жена треба да буде слаткоречива „лутка из излога", Зорица Јевремовић оснива феминистичко позориште. Као представница независне, алтернативне позоришне сцене (радила је у КПГТ-у, ППП-у, првом приватном позоришту Радета Шербеџије), ова драматуршкиња и редитељка оснива и прво „Улично дечје позориште" у старој Југославији 1985. године, осмишљава и води „Џепно позориште М", које је радило у простору гимнастичке сале психијатријске болнице „Лаза Лазаревић", где се десила узнемиравајућа представа о узајамној женској љубави. Била је то још увек табу тема деведесетих година прошлог века. Затим, у Аутономном женском центру у Тиршовој 5 Зорица Јевремовић ствара позориште у минималистичком простору намењено само женама које нису имале додира с глумом и плесом, али су зато имале плаво-сиве маснице и подливе на лицу и телу од мушких песница, као и „ожиљке" и „посекотине" у души, настале сексуалним злостављањем. И док су се преко дана у Аутономном женском центру одржавала саветовања са женама које су преживеле ратне трауме, као и породично насиље, увече се играло позориште: плесно, феминистичко, слободно и радикално у изразу и одабиру тема. Премијера представе „Аријадна" одржана је 21. јуна 1997. године. „Према најпознатијем грчком миту о Аријадниној нити, ова кћерка критског краља Миноја, који је владао у Кнососу, помогла је славном краљу Тезеју да стигне у средиште лабиринта и убије Минотаура, чудовиште које је ту сместио Миној зарад скривене срамоте и неприхватања да му је овај човек-бик 'отео' и обљубио супругу Пасифију, Аријаднину мајку. Аријадна опчињена лепотом Тезеја (за коју мит тврди да је трпео страсну љубав њеног оца Миноја) дала је хероју клупче конца како би он стигао у средиште Лабиринта. Херој је рукама задавио Минотаура и затим намотавајући конац лако нашао пут до излаза из Лабиринта - да се не загуби", објашњава садржај мита ауторка књиге, који ју је инспирисао за рад на позоришном процесу - „Аријадна". Плес Аријадне, који је суптилно, а опет храбро изводила Тања Лепосавић Настић, јасно и разложно приказао је ослобађање Аријадниног духа и тела уз визуелно упечатљиво подизање лабриса ка пуном месецу, који разлива свој сјај на околне солитере.

Глумице у инвалидским колицима

Зорица Јевремовић је у представи користила симболе феминизма: месец, секиру, феминистички венац - три женска лика у једном, као матрицу ове представе. „Гледатељке симболе феминизма нису примећивале приликом уласка у просторију, с полукружним гледалиштем у облику младог месеца, већ тек с Аријадниним скидањем с 'неба' реквизите - месеца од картона, лабриса и венца с феминистичким знаком. На тај начин жене у публици могле су да успоставе смисао тајновите везе између тог скромног места за феминистичке симболе и кружнице с мандалом", описује Зорица Јевремовић. Затим се у позоришту „Мандала" десила друга представа, представа о девојкама које „говоре" тихо, шапућу, крећу се тешко, али ипак плешу, и то у инвалидским колицима. Плес, „женски молитвеник као вечерња литургија, час за исповедање", како наглашава ауторка, остварио је скоро утопистичку жељу несрећних девојака да бар у тренуцима извођења буду срећне зато што су заједно, слободне, пред публиком која их подржава. У кретању тих девојачких тела није било нимало туробности, како обично стереотипи традиционалистички оријентисаног друштва замишљају инвалиде. Биле су то дивне, сетне девојке, обучене у беле хаљине од тила, које су колица користиле као помагало за откривање женске лепоте. „Многи гледаоци изван Србије нису схватили да глумице заиста живе у инвалидским колицима, видевши у том њиховом хендикепу чак политичку метафору. Преко границе се сматрало да је то супер оригинална уметничка идеја, ставити глумце у инвалидска колица - то је права метаморфоза - инвалидност људи у Милошевићевој Србији. С неверицом се прихватало објашњење да су глумице по свом физичком статусу особе с инвалидитетом", пише рецензенткиња књиге проф. др Зорица Мршевић.

Стереотипи о женском телу

Иако су жене рекле „не" публици сачињеној од мушкараца те „јачем полу" није било омогућено да гледају представе о слабашним, посебним, а тако јаким женама, о плесу непокретних „Шапутавих девојка" писали су мушкарци, чекајући стрпљиво да можда некад уђу у скривене женске уметничке просторе. С обзиром на то да је број три симбол феминистичког позоришта, књига Зорице Јевремовић завршава се детаљном анализом рада на представи „Шапутаве девојке 2", која је изведена у галерији „Капелица" у Љубљани 1999. године. Јунакиње Зоричине представе Леа и Урша, девојка кратке и девојка дуге косе, како их је у сценарију назвала ауторка, плесале су плес младости тако „омиљену тему женских магазина", пише Зорица у својој обимној студији. Критичко сагледавање стереотипа изгледа женског тела, односа жене према телесном, биле су теме које је ова представа требало да преиспита и пренесе публици.
Књига „Шапутаве девојке" није само сведочење о настанку феминистичког позоришта на тлу Балкана већ темељно исписана позоришна поетика о процесу проба које немају границе и крај, већ све тече попут реке, где текст настаје у заједништву с глумицама, а авангардна и политичка мисао одржава сценографска решења туробне транзиције, послератне ангажоване драматургије, али ентузијазам Зорице Јевремовић да ствара позориште другости и различитости, позориште: храбро, женско. Након сусрета с емпатичном, нежном, али строгом редитељком, девојке, аматерке, излазе из процеса ојачане, ведрије, с промењеном визијом женске судбине.

Извор: Политика, Клутурни додатак, 3. април 2021.
Аутор: Маја Ристић

четвртак, 21. новембар 2024.
5° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње