Радијско предавање Трећег програма

Драган Проле: Феноменолошка нелагодност у класичном

У среду, 27. маја, од 20.02 до 20.50, можете пратити директан пренос јавног радијског предавања „Феноменолошка нелагодност у класичном“, које ће у Судију 6 Радио Беогграда одржати филозоф Драган Проле.

У години у којој Трећи програм обележава пет деценија постојања, наша редакција организоваће серију предавања која ће се једном месечно одржавати у Студију 6. Имаћете прилике да чујете наше водеће теоретичаре и стручњаке из различитих области друштвених наука и хуманистичких дисциплина. Филозоф Драган Проле одржаће предавање под називом Феноменолошка нелагодност у класичном".

Аутор у предавању истиче да „однос према класичном поткрепљује тезу да развој феноменологије није био нимало арбитраран. Премда се у филозофској јавности поодавно усталила представа да развој феноменологије наликује изненадном ватромету, сазданом од индивидуалних светлосних продора који су понешто обасјали да би убрзо нестали у тами, чини се да је много продуктивније скренути пажњу на више или мање 'подземне' тенденције које повезују и мислиоце који нису знали једни за друге. 'Феноменолошко мишљење се од самих почетака може тумачити и као својеврсно искорачивање из класичног’. Штавише, оно не садржи у себи тек један од симптома који је типичан за савремене побуне против надвремене моћи класичног, него је у свом устројству парадигматичан израз кризе класичног.

Будући да идеја класичног инсистира на успелој трансценденцији ка некој идеји, која је целовита и свеобухватна, анти-класична тенденција нужно подразумева изнова понављани позив на трансценденцију у односу на постојеће биће. Довршеној тотализацији класичног света супротстављена је стратегија његовог напуштања и креирања новог, непознатог света. Испуњење у стапању с целином одбачено је зарад преданости одсутном, скривеном, неуоченом. 'Сматрајући да се у свету ништа не може открити, пошто у њему ничега нема и није ни било', Маљевич је само другим речима исказао Хусерлово одбацивање света по себи и Хајдегерову сугестију да ствар никада није постојала. И уметничко и филозофско дело сада изнад свега настоје да се појави оно што нестаје у објекту, јер 'појава' прецизно казује да има још нечега и након што је све ишчезло. Обзнањујући релативност видљивог феноменолози су заједно са Паулом Клеом започели 'процес повратка духа из његовог световног бивствовања-изван-себе'. Другим речима, зачели су процес радикално нове конституције духа с оне стране класичног.

У другом веку нове ере бележи се језичка употреба која 'класичним' не именује тек високе пословне резултате, него га такође проналази у сфери истакнутих уметничких и књижевних постигнућа. Будући да је аристократска спона између високе вредности и трајности била нарочито својствена културама цикличних представа о времену, римски осећај за високо достигнуће уметничког дела у себи је уједно укључивао и свест о дугом трајању. Отуда је класично могло да постане савршено прикладно обележје 'арс лонга". Када је једном остварен овај семантички трансфер из економског у уметничко, отворен је широк дијапазон значењских могућности. Далеко од намере да их све исцрпимо, у предавању ћемо се сконцентрисати на савремене трансформације класичног. У средишту ће бити приказ феноменолошких настојања да се филозофско мишљење уобличи у свету у којем више не станују класична хармоничност и заокруженост. Благодарећи таквим тежњама феноменологија ће се показати као необично сродна авангардним покретима."

Уредници: Предраг Шарчевић и Оливера Нушић

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње