уторак, 11.11.2025, 20:20 -> 15:40
Уметност интерпретације – Диригент Томас Зандерлинг
Иако се име овог диригента везује првенствено за позне симфоније Дмитрија Шостаковича, Зандерлинг је развио успешну каријеру и као оперски диригент, али и интерпретатор знатно ширег репертоара, који је обухватао дела од 18. до 20. века. У емисији ћете чути како интерпретира дела Алберика Мањара и Сергеја Тањејева.
Рођен је 1942. године у Новосибирску у Совјетском Савезу, као син угледног немачког диригента Курта Зандерлинга који је по доласку нациста морао да напусти домовину. Томас Зандерлинг је формално музичко образовање стекао најпре на Конзерваторијуму у Лењинграду, а потом и Високој школи за музику у Источном Берлину. Пажњу јавности је привукао са двадесет година када је победио на националном диригентском такмичењу, да би потом наставио усавршавање код Ханса Сваровског. Први значајнији професионални ангажман добио је са само двадесет четири године, када је постао директор опере у Халеу, а након десетак година успешног рада са овим ансамблом, уследили су и позиви из Бечке државне опере, Баварске државне опере, као и Немачке државне опере у Берлину, чији је главни гостујући диригент био крајем седамдесетих и почетком осамдесетих. Године 1983, Томас Зандерлинг се преселио у Западну Немачку, убрзо постајући шеф-диригент Амстердамске филхармоније и наступајући са различитим ансамблима из Европе и Сједињених Америчких Држава. Након пада Берлинског зида, постао је главни гостујући диригент Филхармоније из Новосибирска и Руске државне филхармоније, те Симфонијског оркестра из Осаке.
Од посебног значаја за Томаса Зандерлинга, било је пријатељство, а потом и сарадња са Дмитријем Шостаковичем. У интервјуу који је пре пар месеци дао новинару Жолту Богнару, Зандерлинг се присетио како је дошло до њиховог првог сусрета, када је Шостакович био присутан на његовом дебитантском концерту у Москви, одржаном на позив Јевгенија Светланова и победе коју је забележио на такмичењу у Источној Немачкој. Током паузе, композитор се представио младом диригенту и позвао га у свој дом, где му је после пар дана поклонио још увек необјављене партитуре Симфонија број 13 и број 14, како би их премијерно извео у Источној Немачкој. Између младог диригента и старијег мајстора родило се поверење и сарадња на припреми извођења ових дела у верзији на немачком језику, које су добиле изузетне похвале критике.
Значајан утицај на Томаса Зандерлинга оставили су и други савременици, диригенти, као што су Ленард Бернстајн, Ото Клемперер или Вилхелм Фуртвенглер чији приступ „да композитор иде од идеје ка разултату, а да извођач мора да на основу резултата открије иницијалну идеју” служи и данас као водиља осадмесеттрогодишњем диригенту.
Уредница емисије: Ивана Неимаревић
Коментари