Сведочанства

Лијам Кенеди: Видети и веровати - о фотографији и рату против терора

У циклусу СВЕДОЧАНСТВА, који је на Трећем програму од 10. до 12. јула, емитоваћемо текст Лијама Кенедија „Видети и веровати - о фотографији и рату против терора".

Заговорници фотожурнализма одавно претпостављају да сведочити о нечему значи и побудити занимање, провоцирати негодовање или, можда, чак и подстаћи гледаоца на делање, што је посебно упечатљиво на фотографијама из рата. Овакво становиште Лијам Кенеди илуструје на примерима две парадигматичне фотографије:

Прву, познату под називом „Фотографија Собе за ванредне ситуације", снимио је фотограф Беле куће, Пит Суза, и поставио је на Фликр одељак Беле куће са натписом „Председник Обама и потпредседник Џо Бајден, заједно са члановима националног тима за безбедност, примају најновије информације о мисији против Осаме бин Ладена, у Соби за ванредне ситуације, 1. 5. 2011. године".

Другу фотографију, објављену у Њујорк Тајмсу 7. маја 2011, снимио је Ајман Огана као илустрацију за чланак Тима Аранга о младој жени, Самар Хасан, која је била предмет једне од најупечатљивијих фотожурналистичких слика насталих за време рата у Ираку. На тој слици Самар је приказана како вришти, сва попрскана крвљу, пошто су јој војници Сједињених Америчких Држава убили родитеље крај контролног пункта у Тел Афару, у Ираку, 2005.године. Амерички фото-новинар Крис Хондрос, који је снимио ову прву слику Самар, убијен је у Либији, априла 2011, након чега су уследили многобројни комеморативни коментари на његов рад, како у америчким, тако и у иностраним медијима. Фотографија у Њујорк Тајмсу је својеврстан омаж, али и нешто више, јер у њеном фокусу није Хондрос већ предмет његове фотографије, сада већ двадесетогодишња Самар, тачније, њена реакција на Хондросове фотографије које је тада први пут видела.

Коментаришући ове фотографије, Кенеди пише: „на слици из Собе за ванредне ситуације држава је сведок извршења своје насилне моћи. Овај облик државног насиља спроводи се у виду шока и застрашивања, у виду упада на стране терене уз помоћ високе технологије, употребом летилица на даљинско управљање и других средстава даљинског, „хируршког" убијања. На слици на којој је Самар, жртва моћи је сведок себе као жртве. Ова форма државног насиља спроводи се у виду колатералне штете, као форма насиља које је узгредан додатак сензационалном насиљу шока и застрашивања. Доказаћу да су ове форме насиља повезане у визуелној култури непрекидног рата: на различите, али блиско повезане начине, оне обе означавају натурализацију идеје о превентивном насиљу као праву и могућности државе".

Текст, први пут објављен 2012. године у америчком часопису Public Culture, превела је с енглеског Виолета Стојменовић.

Уредница циклуса Тања Мијовић.

 

 

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње