Читај ми!

Филм и слобода (и филмови о слободи)

Гост Гозбе: Данило Бећковић

Класична холивудска кинематографија у зениту типично се схвата као аспекат пројекције тзв. „меке моћи“ америчке империје. Мимо било каквих пропагандних намера (а оне су свакако постојале), Холивуд на свом врхунцу, чак и када је био убитачно критичан према америчком друштву, политичкој и економској олигархији и колонијалним интервенцијама, истовремено је утврђивао слику о Америци као „земљи слободних“ – да живе како хоће, да трагају за својом срећом онако како мисле да треба, и, ако им је до тога стало, чак и да се боре против властитог друштва и државе.

Две ствари су се догодиле у међувремену. Прво, квалитет америчке кинематографије је опао – и у апсолутном смислу (у поређењу са властитим класицима), и у релативном смислу (у поређењу са остварењима које производе кинематографије других култура). Друго, опала је и америчка (а са њима и западна) способност да се критикују властите позиције боље него што то чине њихови геополитички противници. Док стари холивудски филмови и даље пројектују „меку моћ“ Америке-која-више-не-постоји, нови филмови у све већој мери представљају наративно силеџијство, културни диктат и отворену пропаганду.

Народи света који су – попут Срба – добар део своје савремене историје провели истовремено у конфронтацији са америчком империјом и у дијалогу са америчком (и глобалном) популарном културом постављају себи питање како сами да произведу оно што им је Холивуд некада пружао, а што више тамо не могу да нађу. И не, то није просто питање новца и техничких могућности, који су данас неупоредиво доступнији него пре сто или педесет година. То је питање слободе. Слободе да снимају филмови о себи, за себе, и невезано за спољне диктатате. Слободе да се води самостална културна политика која не зависи од наметнутих политичких, идеолошких и економских спрега. Најзад, то је питање оне исконске, античке слободе, да се (слободно) критикује властито друштво, (слободно) учествује у његовом обликовању, и (слободно) бори за његову – слободу.

Шта су нас класични филмови научили о слободи, а шта нас уче савремени, какве филмове снимају друштва која су слободна да се баве собом, и зашто се слобода данас памти само у затворима и гетоима, разговараћемо са редитељем Данилом Бећковићем.

Аутор Гозбе: Никола Танасић

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње