субота, 23.11.2024, 21:00 -> 21:20
Извор: Deutsche Welle
Аутор: Tanja Ot
Зашто је обична банана продата за 6,2 милиона долара
Уметничко дело Мауриција Кателана „Комичар“ – банана причвршћена за зид лепљивом траком продато је на аукцији за 6,2 милиона долара. Ево осврта на то како је банана постала омиљени мотив у уметности.
Џастин Сан, кинески колекционар и оснивач крипто-платформе ТРОН победио је на аукцији за уметничко дело италијанског уметника Мауриција Кателана, под називом Komediant (Комичар) – платио је 6,2 милиона долара (6,5 милиона евра).
То је далеко изнад процењене вредности од један до један и по милиона долара, што је такође апсурдно висока цена за обичну јестиву банану причвршћену за зид лепљивом траком. После аукције, Сан је одмах обећао да ће појести банану.
„Основна концептуална идеја“
Кателан, концептуални уметник познат по сатиричним и провокативним радовима, изазвао је пометњу овим делом још 2019. на сајму уметности Арт Базел у Мајамију. Галерија Перотин продала је три издања овог дела по ценама од 120.000 до 150.000 долара.
У интервјуу за The Art Newspaper 2021. Кателан је рекао: „Комичар није била шала; био је то искрен коментар онога што сматрамо вредним. На уметничким сајмовима владају брзина и бизнис, па сам то видео овако – ако већ морам да будем на сајму, могу да продам банану као што други продају слике. Могао сам да играм унутар система, али по својим правилима.“
Ово дело било је тема разговора у уметничком свету, с тим што су га неки критичари називали бриљантним коментаром о конзумеризму и самој уметности, док су га други описивали као једно од најгорих дела изложених те године.
Шта је победник аукције заправо купио?
Џастин Сан неће добити трулу воћку нити конзервирану банану, већ свежу банану, ролну лепљиве траке, детаљна упутства за постављање дела и сертификат о аутентичности.
У питању, дакле, није стварно физичко дело уметника, већ идеја уметничког дела — што је у суштини и поента концептуалне уметности.
„Ако Комичар у својој сржи поставља питање саме вредности уметности, онда ће стављање дела на аукцију овог новембра бити крајње остварење његове основне концептуалне идеје — јавност ће коначно одлучити његову праву вредност“, саопштио је уочи аукције Дејвид Галперин, директор одсека за савремену уметност Америке аукцијске куће „Сотебиз“.
Банана и Гладни уметник
Један од Кателанових савременика, грузијски уметник перформанса Давид Датуна, на Арт Базелу у Мајамију скинуо је банану са зида и појео је у уметничкој интервенцији коју је назвао – Гладни уметник.
У интервјуу за Гардијан 2019. након овог чина, Датуна је био критичан према томе што је дело продато за толики новац, али је за Кателана имао речи хвале.
„Мислим да је геније. Уметност је о комедији, о забави, о трагедији, о емоцијама. Он је ово одиграо савршено. Волим банану Ендија Ворхола, али мислим да је Кателан подигао банану на виши ниво“.
Енди Ворхол
Амерички поп уметник Енди Ворхол правио је готово фетишистичке објекте од обичних предмета из домаћинства – укључујући банане.
Ворхол је овај мотив икористио за легендарну насловницу албума The Velvet Underground & Nico из 1967. на којој је била налепница са жутом кором банане која се скидала и откривала необичну розе воћку испод.
Међутим, за разлику од Кателанове банане, чија висока цена произлази из њене реткости, Ворхол је намеравао да његово дело буде бесконачно репродуктивно и доступно масовном тржишту.
У свом стилу, Ворхол никада није ауторским правима заштитио ту чувену слику, остављајући простор другим уметницима да је користе.
Један од њих је немачки уметник Томас Баумгертел, који је од 1986. спрејом осликао своју верзију Ворхолове банане на фасадама више од 4.000 музеја и галерија широм света, и још ту и тамо, претварајући жути плод у неку врсту симбола који означава уметност.
Варијације на тему – банана
Банана се често користи као симбол у уметности. Због свог фалусног облика представља метафору за мушку сексуалност, што је наглашено Ворхоловим делом.
Ова воћка присутна је и у радовима сликарки попут Фриде Кало, а њено тропско порекло чини да буде елемент егзотике за европске уметнике.
Обе ове карактеристике присутне су у делу из 1970-их Consumptive Art (Уметност за конзумирање) пољске феминистичке уметнице Наталије ЛЛ: У видеу и на фотографијама млада жена полако и сугестивно једе разне намирнице, укључујући банану.
Ово дело је провокативно не само због свог еротског елемента – због чега је Национални музеј у Пољској 2019. уклонио изложбу, већ и зато што су банане у време настанка дела биле луксузна роба у Пољској, тада чланици Совјетског блока.
Са климатским променама и гљивичним патогеном који угрожавају неке сорте банана и повећавају њихове цене, могуће је да би воћка поново могла да постане луксузни производ.
И тада Кателанова банана од шест милиона долара можда неће деловати толико апсурдно.
Коментари