недеља, 24.09.2023, 08:04 -> 08:34
Извор: РТС
Аутор: Горан Ђоковић
Одуприте се маркетиншким триковима – у куповину немојте гладни и никако без списка
Сигурно вам се бар једном десило да уђете у продавницу са идејом да купите само један или неколико производа, а изађете са пуним кесама и много тањим новчаником. У савременој трговини о томе како намамити потрошаче да троше више, брину читави тимови стручњака.
Од тренутка када уђемо у радњу кроз њу нас води невидљива трговачка рука. Иако углавном мислимо да одлуке доносимо сами, није баш тако.
Купци кажу да на одабир производа и непланирану куповину утичу позиција производа, дезен тезге или рафа и, наравно, ознаке за снижену цену.
Распоред производа није случајан. Најважнији су у висини очију, а ситнице најчешће на каси. Слаткиши су често у нивоу дечијег погледа како би сама могла да их ставе у корпу. Хлеб је на најудаљенијем месту, да би купци прошетали кроз радњу и непланирано купили још нешто.
На понашање потрошача често утичу стимуланси којих нисмо свесни. Боје, музика, светло и мириси користе се у функцији унапређења промета.
„По правилу плава боја значи неку племенитост, неки већи квалитет. Црвена, жута означавају иновативност, зелена значи свежину, неку еколошку оријентацију. Нека основна правила су да опуштајућа амбијентална музика доводи до дужег задржавања купаца у продајним објектима. Мирис лаванде, мирис руже опуштају, продужавају време боравка у малопродајним објектима, док рецимо мирис ментола ствара осећај узбуђења“, наводи професор Зоран Богетић са Економског факултета.
Како се ослободити непотребне куповине саветују у потрошачким организацијама.
„Потрошачима се може саветовати да у куповину крећу са припремљеним планом и списком онога што ће купити. Да не крећу неприпремљени. Стручњаци кажу посебно не гладни, јер тада олако доносе одлуке о погрешном избору. Да купују искључиво оно што су њихове потребе, а не оно што се кроз рекламу и снижења нуди потрошачима“, објашњава Петар Богосављевић из Покрета потрошача.
Трговци овим поводом нису желели пред камере. Кажу да организација продајног простора и начин излагања производа спадају у домен пословне тајне.
Коментари