Произвођач ајфона планира да загосподари аутомобилском индустријом
Тајванска компанија „Фокскон“, најпознатија по томе што годинама за амерички „Епл“ производи паметни телефон ајфон, намерава да направи дубок уплив у аутомобилску индустрију и у будућности освоји чак 40 одсто тржишта електричних аутомобила. Први велики корак у том циљу, јављају јапански медији, тајно су покушали да направе преузимањем произвођача аутомобила „Нисан“.
Јапански медији данима брује о плану за спајање „Нисана" и „Хонде" у јединствену компанију и покушавају да нађу одговор на питање зашто је нешто што је требало да буде просто савез усмерен на стицање користи у одређеним областима прерасло у причу о финансијском и организационом повезивању.
Обе компаније пролазе кроз тежак период због брзог развоја мноштва кинеских произвођача који су правовремено зајашили талас електрификације возила и, поседујући напредне електричне батерије и велике ресурсе, почели да потискују стране фабрике из своје земље.
Јапански извори, међутим, данас тврде да је крупан ако не и одлучујући фактор који је погурао „Нисан" и „Хонду" у загрљај заправо наступ гигантске тајванске електронске компаније „Фокскон", која свој од раније планирани уплив у индустрију електричних аутомобила жели да оствари преузимањем „Нисана".
Произвођач ајфона прижељкује да загосподари аутомобилском индустријом
„Фокскон", у свету најпознатији по својим мега постројењима за производњу паметних телефона у матици Кини у којима је запошљавао и по пола милиона радника и која су радила за потребе брендова као што је „Епл", гигант је пун новца, који тражи начин да свој огромни капитал преточи у друге профитабилне гране привреде.
Основни разлози за то што је та гигантска корпорација из Тајпеја, која укупно има чак 1,29 милиона радника, усмерила пажњу на Јапан и „Нисан" је то што је већ неколико година присутна у Земљи излазећег сунца као власник, односно, спасилац чувене, али финансијски пропале, јапанске компаније „Шарп" и то што је недавно поставила једног од бивших директора „Нисана", који добро познаје прилике у том предузећу, за шефа свог крила за производњу електричних возила.
Јапански медији пишу да „Фокскон", који је произвођач ајфона и чији је формални назив „Хонхај прецизна индустрија", протеклих месеци дискретно (читај „у тајности") тражио начин да дође у посед већег броја деоница „Нисана".
Наиме, тајванска компанија, која производи и компјутере, конзоле за видео игре и електричне уређаје за домаћинство, је још 2019. године објавила да намерава да уђе у бизнис производње електричних аутомобила, и мада ју је пандемија ковида-19 у томе донекле омела, она је већ успела успела да конструише неколико модела ЕВ.
За њене прилично крупне амбиције (да у будућности освоји чак 40 одсто светског тржишта електричних возила) потребни су џиновски производни капацитети, бројни снабдевачи, пуно знања и искуства, те широка продајна мрежа, а тако нешто у кратком року може донети само откуп великог, етаблираног произвођача аутомобила.
Отуд, „Фокскон" је бацио око на „Нисан", који не само што има скоро стогодишњу историју, већ је и први у свету отпочео масовну производњу електричног аутомобила (реч је о моделу „лиф" из 2010. године).
А када је руководство „Нисана" сазнало да ће Ђун Секи, бивши директор те компаније сада на раду у тајванској корпорацији, да се састане са представницима француског „Реноа", који држи око 15 посто деоница „Нисана“, они су схватили да је ђаво однео шалу и сместа почели да спроводе мере које би их заштитиле од евентуалног преузимања, као што су рационализација пословања кроз редукцију производње и отпуштање вишка радника, те спајање са тренутно другим највећим произвођачем аутомобила у Јапану „Хондом".
Концепт „Фокскона“ за освајање тржишта електричних аутомобила
У међувремену, док сам не развије своју производњу или оствари власништво над фабрикама аутомобила, „Фокскон" је покушао и да склопи уговоре са три јапанска произвођача, који би по уговору под његовим брендом правили електричне аутомобиле.
Један од прототипа електричних аутомобила који је „Фокскон" недавно представио направљен је у сарадњи са инжењерима „Шарпа" и представља комби возило, које, када се пуни струјом, односно, стоји може изутра да се трансформише у собу и послужи за рад на компјутеру, гледање телевизије на великом екрану и слично.
Тај концепт је нарочито привлачан за становнике источне Азије, који често живе у скученим условима због пренасељености градова, и добро илуструје прокламовану филозофију „Фокскона“, који жели да муштерије освоји тако што ће им омогућити да на разне начине прилагођавају његова возила својим потребама.
Електрична возила, пошто захтевају мање простора за погонску јединицу од возила са мотором на унутрашње сагоревање, пружају могућност да се у њих угради више уређаја и средстава који нису везани за саму вожњу. Стручњаци процењују и да ће произвођачи аутомобила морати да све више раде у смеру пружања тих додатних садржаја, јер ће временом расти присутност паметних, роботизованих возила у којима ће путници бити ослобођени од управљања и тражити друге начине да попуне време у превозу.
Сада када је „Нисан" на путу да се заштити од евентуалног преузимања кроз финансијско и организационо повезивање са „Хондом", пословни људи из аутомобилске индустрије с пажњом ће пратити потезе „Фокскона", дивовске корпорације која у последњих пар година остварује приход у висини од око 200 до 220 милијарди америчких долара.
Коментари