Најављена будућност Фејсбука какву нисте замишљали
Суоснивач „Фејсбука“ Марк Зaкерберг описао је будућност своје компаније. Визија коју је изнео није заснована на оглашавању које обезбеђује већи профит компаније, нити на ширењу мреже која већ има скоро три милијарде активних корисника месечно.
Закерберг је рекао да је његов циљ да „Фејсбук" помогне у изградњи „метаверзума", речи која као да је постала опсесија за свакога ко покушава да се бави предвиђањем финансијских токова, и на тај начин профитира, најпре од нових технологија.
„Очекујем да ће људи прећи са тога да нас виде првенствено као компанију друштвених медија на то да нас виде као компанију метаверза", рекао је Закерберг.
Он је понудио и своју дефиницију метаверзума: „Метаверзум је виртуелно окружење у којем можете бити са људима у дигиталним просторима. То је отеловљени интернет у којем се налазите, а не само гледате. Верујемо да ће ово бити наследник мобилног интернета."
Попут израза „сајбер простор", кованице писца белетристике Вилијама Гибсона, израз „метасвемир" има књижевно порекло. У роману Нила Стивенсона Лавина из 1992. године, главни јунак, некада програмер и достављач пица у дистопијском Лос Анђелесу, урања у метаверзум, "компјутерски генерисани универзум који његов рачунар приказује на наочарама а ту су и слушалице за звук.
То је устаљени део измишљеног света књиге, познати аспект живота ликова, који се флуидно креће између физичког и виртуелног света. На црном тлу, испод црног неба, попут вечне ноћи у Лас Вегасу, Стивенсонов метаверзум састоји се од „улице", простране авеније у којој зграде и знакови представљају различите комаде софтвера које су конструисале велике корпорације. Све корпорације плаћају ентитету званом Глобал мултимидија протокол груп за део дигиталних некретнина.
Корисници такође плаћају приступ; они који себи могу приуштити само јефтиније јавне терминале појављују се у метаверзу зрнасто у црно-белој боји.
„У основи ћете моћи да учините све што можете на интернету данас, као и неке мало другачије ствари попут плеса. У будућности бисмо могли ходати Фејсбуком, бирати гардеробу, или поседовати имовину на дигиталној територији мреже. Свака активност у ономе што смо некад сматрали стварним светом развиће еквивалент у метаверзуму, са пратећим могућностима да се рецимо потроши новац за одређене услуге и активности", објаснио је Закерберг.
Иначе, ниједној компанији самостално није намењено да поседује или управља метаверзом; то захтева сарадњу. Средства која се стекну у метаверзуму хипотетички ће бити преносива, и кретаће се између платформи у власништву различитих корпорација.
Ова синхронизација може бити омогућена технологијом блокчејна, попут криптовалута и незаменљивих жетона.
Метаверзум представља визију будућности у којој и култура може постојати у свим облицима. Интелектуална својина – израз који се све више примењује на креативне изворе било које врсте – може се реализовати у филмовима, видео-играма и окружењима виртуелне стварности.
Судећи према „Фејсбуковој" стратегији раста у протеклој деценији, Закерберг се неће задовољити тиме што ће своју компанију учинити једном компонентом метаверзума. Баш као што је компанија куповала и апсорбовала мање платформе друштвених медија све док није многима почела да личи на монополску творевину, компанија би могла да покуша да контролише читав простор у којем корисници бораве, тако да ће моћи да рецимо једног дана наплаћује закупнине.
„Фејсбук" би заиста могао да створи виртуелне некретнине које ће мала предузећа на мрежи морати да изнајме да би продала своју робу, или ће изградити простор за састанке.
Коментари