Монографија о страдању у Јасеновцу – духовнички приступ у универзалној слици патње
Данас се навршавају 83 године од успостављања НДХ, у којој су логори Јасеновац, Јадовно и Пребиловци постали синоними убијања. Музеј жртава геноцида представио је српско-енглеску научну монографију „Слике монахиње Марије – Свети новомученици јасеновачки у светлости Васкрсења“.
Монографија је инспирисана снагом и лепотом радова монахиње Марије, у којима се комбинује иконописачка традиција са наивом, елементима стрипа и графиком Далеког истока. Суптилни и духовнички приступ уметничком стваралаштву отелотворио је универзалну слику страдања и патње, али и тријумфа живота над смрћу.
„Она се инспирише и дечјим цртежом и илуминацијом књига, она се инспирише савременим иконописом, такође се инспирише и ренесансним сликарством. Она није сликарка по вокацији, али њен таленат богомдани је заиста изванредан и он трансформише тај предео смрти у предео васкрсења“, каже ауторка монографије, проф. др Јелена Ердељан.
Јелена Ердељан разматра и тумачи визуелне композиције испуњене симболима. Уз описе слика монахиње Марије, из Манастира рођења Светог Јована Крститеља у Јасеновцу и фотографије Музеја жртава геноцида, монографија пружа нови поглед и сазнања о најтрагичнијем месту и периоду националне историје.
„Ја сам дубоко уверен да ће овај догађај остати запамћен, јер он значи једну потпуно нову страну у нашем односу према нашем новом Косову и Метохији, према Јасеновцу, према месту које је постало светски симбол страдања. Када Јуда Бауер, доајен науке о Холокаусту, каже за Јасеновац да је, ако ништа, био окрутнији и страшнији од нацистичких логора, то значи нажалост да је Јасеновац изборио то место“, наводи епископ пакрачко-славонски Јован.
На промоцији монографије је речено да су слике монахиње Марије емотивно сведочанство важно за културу сећања на страдање српског народа у Независној Држави Хрватској.
Коментари