Читај ми!

Добро је лутрија, зло је увек на дохват руке

На Бурговој другој сцени, Академском театру, премијерно је изведена драма „Све што је чињенично стање", настала на основу Логичко-философског трактата Лудвига Витгенштајна. Представа се бави пореклом зла и сучељава поетско зло из литературе са злом из реалног света.

У јуну 2015. бивши избеглица из Бихаћа Ален Ризвановић залетео се зеленим "сувом" у људе у центру Граца. Убио је двоје људи и теже и лакше ранио 36; а трећу особу је убио ножем, изашао из аута и убио је „зато што га је нервозно погледала", рећи ће после, током процеса за покушај убиства 108 особа.

Како је један момак, који је у Аустрију стигао са четири године, постао масовни убица и убио неко друго четворогодишње дете? Тражећи одговоре, ова представа прво посеже за моделом Шекспирова анти-јунака Магбета, а онда читаву конструкцију стабилизује са Витгенштајновом теоријом о моделима стварности.

Али где је основа за поређење Магбета и Ризвановића? Магбет у суштини није зао, он свесно одлучује да постане зао. За њега је зло у функцији освајања власти. Он више спада у егзистенцијализам, Ризвановић у психологију.

„То је једна интерпретација. Ми не знамо одакле долази зло, само размишљамо о снагама које га покрећу. Овде се упоређују митски и реалистични модели о пореклу зла: Реално насиље из догадјаја у Грацу, и митско насиље из „Магбета". Фасцинантно је ставити их једно поред другог. Кад гледају Магбета, људи уживају у поезији, чак лепоти насиља, али кад се у реалности суоче са физичким последицама насиља, онда су ужаснути. И код Магбета и код Алена је питање шта су вештице. Да ли је то снага која их гура у зло, или су оне само метафора нихове природе?", рекао је редитељ Буш Мукарзал.

"Позориште, како га ми схватамо, поседује квалитет несмирености. Оно жели да буде све и присвоји све - ликовне уметности, литературу, музику и плес. За оног ко тражи смисао у свету, постоји милион начина. Витгенштајн се и философски и лично мучио да пронађе најбољи. Њему је то била логика. За нас данас ниједан модел смисла није прави, ниједан не пресликава свет. Чињенице настају из могућности у стварима око нас", рекао је редитељ Бен Кид.

Ментална болест, привремени поремећај личности, радикални ислам, хегемонијална мушкост, све то се чуло на стварном суђењу Ризвановићу. Појавио се театрално у белом оделу невиности. Није помогло - проглашен је урачунљивим и осуђен на доживотну. У позоришној инсценацији Витгенштајнових модела нема убијеног детета из Граца. Смрт деце је и за естетско насиље превише.

Етика и естетика нису од овог света, сви други модели могућег су ту, унутар његових граница, закључује Витгенштајн на крају „Трактатуса". Из фундуса театарских могућности, редитељски дуо је изабрао моделе дезоријентације, преклапања и понављања. Сценска „шума поред Бихаћа" не игра само себе, већ истовремено „Бирнанску шуму" из шекспировог „Магбета" и тротоар испред кафића у Грацу, где су лежале стварне жртве.

„Где смо?", пита један лик, а Магбет/Ризвановић одговара: „Мислим да је то сада Република
Српска. Али пре је била Босна и Херцеговина. А још раније СФР Југославија. Али пре тога Краљевина Југославија. А још раније Аустроугарска, па смо на неки начин у Аустрији. А још пре је била Турска, а много, много пре Римска империја. Тако да мислим да смо нигде, јер је Боснa ионако фикција." 

Ова инсценација ирског ауторског тима "Дед центра" је посложена у слојевима: први слој, једна философска теорија, други слој, пример из класичне литературе, трећи слој, новинска информација о једној трагедији. Драматуршки измешани, они одашиљу исту поруку: Добро је лутрија, зло је увек на дохват руке.  

понедељак, 25. новембар 2024.
2° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње