Троки, "Млади Адам" и напет однос са властитим ликом у огледалу

Нарцисова самозаљубљеност родила се, како нас мит учи, на обали једног извора чија је глатка површина била савршено огледало које је, испоставило се, омогућило савршени одраз. Тако загледан у властити лик, Нарцис је стекао моћ али и покупио, уз непомућену представу о властитом савршенству, и клицу будуће пропасти.

Огледало и одраз у огледалу има важну улогу на почетку романа Млади Адам. Аутор је шкотски писац Александер Троки чији би лик и дело приличили и рубрици веровали или не. Рођен у Глазгову 1925, умро у Лондону 1964. Троки, који је имао велики утицај на европску авангарду, написао је само два романа, Каинову књигу и већ поменутог Младог Адама који се сада у преводу Наташе Срдић и издању Партизанске књиге први пут представља српској публици 21. века. 

Поменуто огледало има кључну важност у идејној и структурној равни приче. Пратећи јутарњи ритуал буђења, јунак ће се погледати у огледало, описати своје лице а онда изрећи реченицу незаобилазну у готово свакој идентитетској причи модерне књижевности, „Не питам да ли сам ја ‘ја’ које је посматрало или одраз који сам видео, мушкарац што је делао или мушкарац што је размишљао о тој радњи…

Проблем се јавља чим почнем да користим реч ‘ја’." Овај спекулативни исказ врло брзо замениће прецизна, стилски добра нарација догађаја из живота троје одраслих људи и једног детета на баржи која упловљава и испловљава на обале једног канала.

Проналазак утопљенице у мутној води покреће причу, процес заљубљивања или, боље рећи опсесија телесним коју главни јунак осећа посматрајући у жену власника барже наставља, а даљи развој и убрзање настаје у тренутку када главни јунак у другом делу романа, у форми једне приповедне исповести открива да је нико други до он одговоран за смрт те младе утопљенице.

Сумња у сваки корак и објашњавање емоција 

Мотиви идентитетске кризе, прељубе и кривице смењиваће се наизменично како радња буде убрзавала ка крају. Исказ с почетка романа док јунак покушава да докучи важност и моћ језика у обликовању појавног света па и човековог идентитета имаће током развоја радње своје бројне варијације.

У моментима када буде чинио напор да објасни властиту емоцију, потребу за непрекидним напуштањем људи и простора, властиту слабост и кукавичлук, готово сваки гест који буде чинио биће колебљив гест човека који жели да верује у властиту надмоћ док истовремено сумња у сваки корак који учини.

И када напушта баржу пријатеља и када се буде налазио на новој адреси и када буде присуствовао изрицању пресуде недужном човеку за смрт утопљенице, имаће уз себе огледало направљено од хромираног челика и страх који га непрекидно прати, да огледало случајно не изгуби.

Натчовек који долази и одлази 

Троки има таленат да опише развој догађаја и истовремено га пропусти кроз сложену мисаону апаратуру главног јунака те добијемо течну причу о свакодневици шкотске радничке класе којом доминира телесност, кретање, звук и покрет али која не остаје на том догађајном нивоу већ иде даље, ка великом питању кривице, свести о себи и учињеном и слици коју градимо за друге док нас прогања слутња да само прикривамо лаж.

И као што је прича о Нарцису почела на обали једног извора и прича о Џоу почиње крај воде, његова загледаност у један леш за који је одговоран биће загледаност у властиту савест а она ће у роману непрекидно бити на испиту све док Џо, тај Млади Адам, натчовек који долази и одлази, ствара и прекида започето, воли и равнодушан је и мисли да може све, не упадне у замку властите природе.

Написан средином прошлог века, Млади Адам је из перспективе наше актуелне године 21. века давни роман али из свести савременог читаоца изрониће актуелан и свеж јер модеран човек, можда више него икада пре има прилично напет однос са одразом властитог лика у огледалу. 

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 25. новембар 2024.
11° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње