Кејвов београдски концерт је одложен, али зато се препустите роману „Ник Кејв – Смилуј ми се“

Међу многобројним фестивалима и концертима, који се широм света отказују због пандемије, нашао се и наступ Ника Кејва и његовог бенда „Бед сидс” (The Bad Seeds) у Београду, који је био заказан за јун ове године. Концерт у оквиру европске турнеје, којом Кејв представља последњи албум „Ghosteen”, одложен је за 15. мај 2021.

Графички роман Ник Кејв - Смилуј ми се, аутора Рајнхарда Клајста (превела Тијана Тропин, објавила београдска IPC Media 2018.), искрена је препорука за све који трагају за алтернативним начинима уласка у Кејвов универзум.

Синестезија различитих жанрова и временских линија чини овај стрип вредним пажње. Њиме је аутор, како сам Кејв каже, „растурио узусе жанра“, објединивши „песме, биографске полуистине и комплетне измишљотине, у подухвату језивог и потпуно бизарног путовања у свет Кејва. Ближе истини од било какве биографије, сасвим сигурно“.

Остављајући однос стварних догађаја и фикције по страни, убедљива и мрачна графика слика Кејвову личност и стваралаштво боље од многих биографија, посвећених музичару. Клајст веродостојно илуструје Кејвове стихове и уводи читаоца у мрачну атмосферу његове музике, маркира одређене периоде стваралачког и личног пута, као својеврсне раскрснице на којима се затицао.

Затичемо га као младића, којем из Енглеске Џони Ротен „довикује“: „Буди неко, буди нешто.“ У стрипу је представљен његов бег од осредњости и малограђанства, пут од родног Воракнабила у Аустралији у потрази за местом у којем може да буде јунак, бунтовник и отпадник.

Клајст посвећено описује његов боравак у Западном Берлину и разочарање које преовладава по доласку у Лондон, у којој је нови талас заменио панк и где га уместо „Секс пистолса“ (Sex pistols) дочекују „Дјуран дјуран“ (Duran Duran).

Немачки цртач и илустратор веродостојно осликава атмосферу која је у овим градовима владала осамдесетих година прошлог века. На њиховим улицама представљена је култура младих кроз плејаду поткултурних стилова, сукоб са званичном културом, занесеност присутну на свиркама, у којима има „нечег непредвидивог, снажног, бизарног и застрашујућег“, јер сви желе да на тренутак постану неко други.

Начин на који Клајст представља наступе „Бед сидса“ могао би да се протумачи као чисто уживање у Кејвовом стваралаштву.

Ово штиво не би било прави увид у Кејвов свет да не садржи приказ његовог константно присутног страха. Онај од осредњости и малограђанства замењује страх да ће све остати исто. Осећа порив да затре оно што га задржава у месту како би настало нешто ново.

Страх да после рехабилитације неће умети да пише као што је до тада писао. Неочекивани скокови кроз време и нарација коју наизменично преузимају Кејвови јунаци или некадашња сарадница и партнерка Анита Лејн савршено одговарају његовом немиру и дилемама да ли је у стварности или у неком од светова насељених људима и монструмима које је створио.

Приказима Берлина, углавном кишовитог, Рајнхард Клајст осликава чињеницу да овај град за Кејва ипак није био уточиште, као за многе друге „фрикове и чудаке“ који не налазе своје место. Аутор се изнова враћа његовом опсесивном писању дебитантског романа И магарица угледа анђела: „Морам стално да пишем, иначе ћу се пробудити и затећи само прљаву стварност.“

У свим представљеним фазама Кејвовог стваралаштва Клајст акцентује његова преиспитивања. Када ће трагању доћи крај и за чим уопште трага? „Желиш ли да ухватиш звук што ти бесни у глави?“

Оно што ову графичку новелу издваја од других биографских стрипова је начин на који Клајст представља однос Кејва и његових јунака, јунака које је сам створио и које је у свом измишљеном свету потом уништио. У њима проналази искривљене слике себе самог – осуђеника на смртну казну, капетана брода који укруг плови током олује, младића који напушта завичај...

Мрачне кадрове њихових сусрета цениће сви који воле или макар познају Кејвову поезију и прозу.

понедељак, 25. новембар 2024.
7° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње