среда, 08.04.2020, 15:07 -> 15:08
Извор: РТС
Аутор: Селина Ловрен Аксентић
Филм „Светионик“ – вежба из клаустрофобије
Нема бољег ни места ни времена за гледање филма „Светионик“ од карантина у време короне. Премијерно приказан на овогодишњем Фесту, филм Роберта Егерса „Светионик“ је хипнотична и халуциогена прича о два чувара светионика на далеком, мистериозном острву Нове Енглеске 1890-их година.
Филм Светионик је веома ефектна вежба из клаустрофобије, у физичком и психичком смислу. Највећим делом два сата, колико филм траје, заробљени смо у светионику на суморном острву недалеко од обала Мејна.
Два чувара – играју их са радошћу и интензитетом који се лагано појачава како филм одмиче – Виљем Дефо и Роберт Патинсон – тек су стигли на своју удаљену постају, спремни на четири седмице тешког физичког рада и још тежег психичког изазова.
Између обилних доза пића и још обилнијих доза псовања, њихов темперамент ће постепено постати једнако грозан и корозиван као време које их засипа муњама и ветровима. Наравно да не знате како ће се ова прича завршити, али од почетка нема сумње да ће се завршити лоше. Атмосфера између два јунака набијена је тајновитошћу и сумњама, па обојица избацују моћне монологе испуњене бесом.
Као и бројни холивудски редитељи пре њега, Егерс је нека врста садисте, па је уживање у овом филму обрнуто пропорционално малтретирању којем излаже своје ликове. Светионик је филм о борби воље и борби против снаге природе, али основну напетост изазива лудило у које протагонисти упадају током боравка у колиби.
Не изненађује стога што су на дијалог у филму снажно утицали аутори из 19. века – од Хермана Мелвила и Роберта Луиса Стивенсона до дневника морепловаца – као ни то што је светионик и све на острву, брижљиво и до детања изграђено баш за потребе филма. Мелвил је свакако одговоран за монологе засољене лудилом. Чудна морска створења, сирена, галеб и лавкрафтовска хоботница, насукани или на обалу или на периферију Патисонове свести, буде у њему мрачну, праисконску енергију. Филм призива дух Ингмара Бергмана и његово острво Фаро, место делиријума и неурозе.
Поред све чудноватости које ово дело негује, Светионик је и величанствени пример филмске уметности, прилика да гледалац ужива у визуленој чаролији кинематографског заната једне прохујале ере – црно-бела палета окупана је експресионистичким сенкама и богатим текстурама 35-милиметарске целулоидне траке.
Директор фотографије је Џарин Блешке, а инспирација у раскошним нијансама мастила, угља и креде, призива сенке Гистава Дореа, попут дагеротипије страха. Светло у филму има мистериозна, можда чак и митска својства и чини се да млађег човека доводи полако до лудила.
И сам филм увлачи се у кости са језивом хладноћим морског ветра. Ретко се дешава да је филм у стању да уплаши и узбуди истовремено. Попут светионика, овај је и очаравајућ и опасан.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 1
Пошаљи коментар