Лусија Берлин, „Приручник за чистачице“ и визура женског погледа
Не морамо живети у доба коронавируса да бисмо имали осећај да смо заробљени и пред изазовом да се одупремо некој пошасти; осећај да се живот поиграва нама, а да упркос томе можемо, и морамо наставити даље.
Лусија Берлин, списатељица биографије необичне попут биографије Чарлса Буковског, Фриде Кало или Клинта Иствуда, рођена је у породици добростојећих интелектуалаца, али ју је живот носио невероватним путевима и правио још невероватније преокрете.
Из три брака је имала четири сина која је углавном сама одгајала и била принуђена да обавља лоше плаћене послове као чистачица, медицинска сестра, службеница на шалтеру, али и као професорка у школи да би на крају предавала и креативно писање.
Мајка и деда су јој били алкохоличари, а она сама је у детињству оболела од сколиозе што је изменило њен физички изглед. Као да је било немогуће побећи од породичног наслеђа и сама је била алкохоличарка и више пута се лечила, проживела је и шездесете године у Њујорку, расаднику хипи кулутре и нових уметничких тенденција, а њен трећи муж је био кокаински зависник.
Управо сви ови аутобиографски подаци проналазе се и у збирци Приручник за чистачице, књизи која је десет година по њеној смрти објављена као репрезентативни избор из њене прозе.
Раскошан и богат, као да садржи барем четири или пет сасвим различитих животних искустава, живот Лусије Берлин одиста нуди невероватан спектар мотива и тема и могућност упознавања са великим бројем веома различитих људских судбина. То су често људи са маргине, стари, болесни или пак људи које срећемо на улици, у продавници, перионици, самопослузи, местима недоступних нашем погледу или пак недовољно атрактивних ...
Ефекат топле облоге
Лусија Берлин у најбољем маниру следи Чехова када нас увлачи у сцене из породичног окружења, али јој је такође блиска и англосаксонска традиција Селинџера, Карвера или Фленери О'Конор и Алис Манро, када у строго натуралистичком маниру жели да исприча свакодневне приче својих јунака и јунакиња, увек пропуштене кроз визуру женског погледа, природно као јединог могућег личног погледа.
Преломљене доследно кроз сопствено искуство, оне стижу до читаоца у амалгамском стању беспрекорне аутофикције. А оно што их препоручује, и оно са чим се тако лако читалачки комуницира, је веома сведен израз у коме нема ни трунке вишка и распричаности, као ни очајавања и безнадежности.
Живот се прихвата у свој својој пуноћи и разноврсности, са огромном дозом разумевања и нежности којој ни хумор није стран, као ни нека тиха одлучност да се упркос свему дух не сломи. Уз изостанак сваке квазиинтелектуалне критичности и осуђивања, али не и интелектуалне ширине погледа, ове приче имају ефекат топле облоге безусловног разумевања за свако животно искуство ма колико мало, страшно или погрешно оно било.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар