Читај ми!

Страх кроз призму хиперреализма Готфрида Хелнвајна пред бечком публиком

У бечкој Албертини отворена је изложба Готфрида Хелнвајна, сликара аустријског порекла, који је највећи део живота провео у Америци и Ирској. Централни мотив Хелнвајновог хиперреализма је страх – страх од полтике, од рата и ћутње друштва пред лошом историјом.

Готфрид Хелнвајн рођен је у Бечу 1948. године. Ту је студирао сликарство, у класи Рудолфа Хаузнера, најпознатијег аустријског представника фантастичног реализма.

Одатле је сачувао представу о постојању једне друге, магичне реалности, сакривене испод слојева бучног и видљивог. То је један извор његовог уметничког израза.

Други је реакција на тишину са којом се сретао у покушају да разуме улогу родитељске генерације у нацизму. Као да се нашао усред завере која није имала ни вође ни чуваре, само шапутање. Постао је Елфриде Јелинек визуалних уметности.

Од осамдесетих Хелнвајн живи између Лос Анђелеса и Вотерфорда у Ирској.

Кустоскиња изложбе Елзи Ланер истиче да су Хелнвајнова дела ванвременске изјаве против насиља и уништавања.

„Централни сликовни акценат је дете. Оно је константа у његовом опусу, метафора за страхове, изнурености, за рањивост. У суштини, то је симбол за дете у човеку. Има и неколико радова где су мотиви рањеници из Првог светског рата са лицима уништеним од шрапнела. Такве слике носе назив Праведници, али и њих Хелнвајн оставља у магли – да ли су то монструми, зли људи, или напротив жртве, особе које су у рату изгубиле душу и људски изглед“, објашњава Ланерова.

Хелнвајн слика на традиционалној матрици. Из историјског иконографског архива он захвата у тип Sacra conversazione, Богородице са свецима, који онда цинично окреће у еугеничну мајку са нацистима. Или се служи Рембрантовим Часом анатомије др Тулпа, па тај мотив травестира у иконографски тип Сретења, прве презентације Исуса у Храму.

Хорор не престаје ни када се у сценску кореографију убаце наоко безазлене фигуре из стрипа.

„Он слика хиперреалистично, имитира реалност, користи неподмитљивост и прецизност ока камере, али онда то пребацује у медиј сликарства и уједињује у великим форматима. Полази од реалног, али на путу ломи везу са стварношћу. Некад тако што убацује фигуре из стрипова, као Мики Маус који среће Хитлера, или нацисти у обожавању Марије с дететом. На моменте и саме стрип-фигуре постају застрашујуће“, каже кустоскиња Елзи Ланер.

У уметности хиперреалиста, у животу реалиста. Ако се избор сведе на Трампа и Бајдена, Трамп је бољи, говори Хелнвајн у интервјуима.

Његов глас био је један од првих са јавне сцене који је од Кијева захтевао да сместа почне мировне преговоре са Москвом. У ратовима који владају Хелнвајн је заштитник оних који нису имали избора, док је истовремено морални судија онима који су могли да бирају и изабрали рат.

петак, 22. новембар 2024.
0° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње