Шта све можете да питате саветнике у апотекама
У апотеку можемо готово увек кад нам је неопходна нека терапија, али можемо и по савет. У Србији ради близу хиљаду фармацеута-саветника.
O улози саветника у апотекама широм Србије, за РТС су говориле фармацеуткиње Слађана Панајотовић и Јелена Танкосић. Саветници су чланови Фармацеутске коморе Србије који свакодневно раде за рецептуром, послове набавке лекова, издавања лекова и саветују људе о њиховој правилној примени. Раде од 2019. године, а први саветници су радили најпре са дијабетичарима.
„Од 2019, до данас се активирало 150 колега фармацеута, саветника за дијабетес и пружили су мноштво услуга пацијентима. Потом је 2021, у пандемији, ковид... Имали смо тада савете за вакцинацију код пандемијског вируса, и јако важно саветовалиште за пацијенте код издавања антибиотика, ту је 390 фармацеута дало 24.500 услуга" рекла је Слађана Панајотовић која сматра да је на тај начин дат попринос повећању резистенције на антибиотике.
До данас је укупно 70.000 пружених услуга, а саветници постоје за многе области, за вакцинацију, код хипертензије, за ХПВ вирусе, астму...
Саветници су присутни и у државним и у приватним апотекама, у Београду па и у целој Србији.
Уочи Светског дана борбе против дијабетеса 14.11. посебно ће бити активни саветници за ту болест, и они ће осим савета, пружати услуге мерења шећера у крви.
Јелена Танкосић позива људе да попуњавањем упитника у апотекама провере предиспозиције за то обољење.
„Најчешћи проблем је што особе заправо не знају да болују од дијабетеса. Најчешћа питања су о правилној употреби терапије, орална или инсулин, које иглице се користе, трачице... А уколико је потребно вршимо демонтсрацију, а ту су и питања о исхрани и, стању коже...", испричала је Танкосићева.
Као део кампање, актуелни су и спотови, међу којима је и онај о правилној примени пумпице за астму, као и други едукативни материјали.
Гошће Дневника кажу да се саветником постаје додатним учењем, и након посебних тестова, које је неопходно положити, како би ушли у праксу и имали спремне одговоре и адекватан приступ пацијентима и грађанима уопште.
Иначе. осим у апотекама, грађани и телефоном могу да добију савете, а постоји могућност саветовања и онлајн. Услуге и консултације су бесплатни. Гошће РТС-а позивају грађане даим се слободно обрате уколико имају било какве недоумице из њихових ресора.
Коментари