понедељак, 06.11.2023, 14:10 -> 17:22
Извор: РТС
Аутор: Срђан Димитријевић
Анксиозност, депресија и „сагоревање“ све већи и чешћи проблеми на радном месту
Обимно истраживање после епидемије короне показало је знатно повећање броја људи који се жале на психичке проблеме. Програми за превенцију менталних обољења примењују се све чешће и на радном месту.
Свуда у свету, па и у Србији, они који имају психолошке тегобе, најчешће се стиде или плаше да потраже помоћ, те је циљ стручњака да их охрабре да дођу чим осете неку тегобу.
„Показало се да сваки шести испитаник има неки поремећај у групи од 12 психијатријских поремећаја, што значи да је отприлике, имам овде статистику, 700.000 људи имало бар неку од психијатријских тегоба“, каже психолог и пи-ар Института за ментално здравље Снежан Мрвић.
Др Милена Брадичевић радила је за 40 компанија програме превенције честих менталних обољења, као што су: анксиозност, депресија и синдром сагоревање на послу (burnout syndrome).
Полазнике учи технике когнитивно-бихевиоралне терапије, како да управљају мислима, емоцијама и енергијом и како да успоставе радну средину у којој једни друге помажу и подржавају.
„Можемо да превентивно делујемо и да уочимо симптоме анксиозности, депресије и тзв. брнаута на послу на време тако да не дође до тог клиничког нивоа који је у ствари најтежи да се лечи и најскупљи за компаније“, наводи др Брадичевић.
Овакве радионице су од велике користи људима који раде изузетно стресан посао као што је банкарски, каже Селма Исмаил која готово осам година ради у банци.
„Моји утисци су заиста позитивни, и мени лично је помогло да сама преиспитам неке своје одлуке и понашања и неку своју свакодневницу“, каже полазница курса и банкарка Селма Исмаил.
У четири радионице за очување менталног здравља, у едукативном центру банке, учествовало је више од половине запослених, а осталима је омогућено да сва предавања испрате на интернет презентацији када год то пожеле.
„Желела бих да истакнем и да су наши запослени добили смернице и препоруке како могу да се понашају и које ствари могу да примене након одређених радионица, а све са циљем минимизирања стреса у ситуацијама у којима они детектују да су за њих стресне и на који начин могу да унесу већи степен релаксације у њихов свакодневни дан“, истакла је директорка службе за односе с јавношћу „Халк банке“ Марија Хајдеровић Николић.
Квалитетних стручњака недостаје на свим тржиштима, те фирме организују и тзв. обуке „један на један“, најчешће за руководиоце, менаџере и стручњаке за људске ресурсе.
„Наш циљ јесте да обучимо људе, да им подигнемо ниво емотивних и менталних ресурса и компетенција како би били способни да боље износе тежину количине података, притиска, тешких одлука које морају да доносе на дневној бази и да би просто боље функционисали и боље руководили својим тимовима“, наводи неуробиолог из едукативног центра „Брејн фектори“ Андреа Чонтош.
Стручњаци кажу да је велика предност ових едукација могућност онлајн похађања, тако да се запослени не стигматизују, али за сада их својим запосленима плаћа само мали број фирми.
Коментари