недеља, 14.05.2023, 17:45 -> 18:41
Извор: РТС
Др Ранко Рајовић објашњава зашто родитељи не треба да буду „банкомати за пружање услуга“
Стручњак за дечји развој, специјалиста интерне медицине и магистар неурофизиологије проф. др Ранко Рајовић, годинама прати промене у понашању деце, и анализира шта је довело до њих. За емисију „РТС Ординација“ говорио је о утицају окружења на најмлађе, васпитању и дисциплини.
Професор Рајовић је објаснио по чему се разликују данашње генерације деце од ранијих. Поменуо је три врсте окружења: „Имамо прво окружење које су родитељи, они су најодговорнији и пуно греше. Друго окружење су вртић и школа где наше дете циркулише. Треће окружење је, које је родитељима непознато, интернет и ТВ садржај, све што нам медији пружају. Дете у том свету не може да се оријентише, њихов мозак ради другачије.“
Професор је додао да је, за разлику од савременог доба, у периоду од пре сто година, на пример, дете примало једну до две информације које су важне.
„Појавио се радио, па црно-бели ТВ, па ТВ у боји, па два канала. Број информација се повећава, појавио се интернет, па интернет на телефону. То више није пет до десет информација, то је река информација. Дечји мозак то не може да обради. Пошто не знамо колико је окружење важно, плаћамо цену за то“, каже професор Рајовић.
Мозак данашњег детета се разликује од мозга детета од пре неколико деценија
Проф. Рајовић објашњава да је мозак деце другачији од мозга детета од пре двадесет до тридесет година и да је приметан је губитак емпатије: „У том виртуелном свету има пуно агресивних садржаја, сваки дан стиже сто неких информација. Морамо да схватимо мозак који се развија, посебно дечји мозак, он се брани на једини могући начин. Отупљује, губи осећај и полако се губи емпатија.“
Истакао је да данас, све чешће родитељи деци испуњавају сваку жељу, попут „банкомата за пружање услуга“, те да се деца тешко сналазе када дође до проблема, јер „за њих је све добро“.
„Имамо све више деце која желе да нанесу бол другом детету. Само бих подсетио родитеље да се замисле шта значи окружење. Дете кад пустимо на интернет оно убија људе и убијају њега, тај живот вреди пет до десет секунди и све може поново да направи. Не схватамо опасност нових технологија”, упозорио је гост РТС Ординације, и додао да је осим окружења, важан фактор и генетика.
„Дечји мозак се развија до пете, седме и дванаесте године под утицајем окружења, и ту не сме да се греши”, каже проф. др Рајовић.
Грешке савременог васпитања
Гост РТС Ординације, објашњава да, пошто је детету све дато – тако „учитељи постају злочинци када не деле петице“.
„Наши учитељи су понижени. Ако родитељ негде погреши, а грешимо јер смо људи, то може да коригује једино васпитач и учитељ. Он види, у групи од тридесет ученика, ако неко искаче по нечему. Ми смо изгубили резервну институцију која поправља грешке родитеља. Родитељи морају да схвате да је учитељ ту за њих да им помогне", рекао је проф. Рајовић.
Када је реч о дисциплини, проф. Рајовић сматра да је васпитање нешто што смо изгубили: „Васпитање и дисциплина, то је једина граница да сачувамо децу. Ако забранимо нешто детету, то је дисциплина. Ако је дете нешто прекршило, има последице. Морамо да смањимо садржај који долази до деце, она то не могу да обраде”.
Коментари