"Тојота" најавила велико улагање у САД, али астрономску цифру прате болни парадокси
Највећи светски произвођач аутомобила "Тојота" пре неколико месеци је довршио постројење у САД вредно 14 милијарди долара, а сада већ најављује додатна улагања од десет милијарди у ту земљу. Међутим, упркос одличним продајним резултатима у САД, она ове године трпи високе губитке због нових царина које је увела влада председника Трампа.
Највећи јапански и светски произвођач аутомобила "Тојота" управо је окончао изградњу нове фабрике батерија за хибридна и електрична возила у САД, а већ најављује нова крупна улагања у ту државу.
Наиме, јапански гигант ће, јављају медији у обе државе, инвестирати додатних десет милијарди долара у постројења у САД у наредних пет година.
"Тојота", која је током недавне посете председника Доналда Трампа и његовог економског тима Токију представила план по којем ће из својих фабрика у САД увозити сопствена возила "тундра" и "камри" у Јапан, те својом логистичком и продајном мрежом помагати увоз "Фордових" и других америчких возила како би допринела смањењу јапанског трговинског суфицита у размени са САД, тако је још једном показала да је "добар војник", који предано служи економским и политичким циљевима владе у Токију.
А, она је, чини се, одлучна да испуни велике обавезе од преко 600 милијарди долара у вези са инвестицијама у америчку привреду и масовну куповину америчких производа које је преузела на себе током преговора са Трамповим администрацијом о новим царинама.
Представници "Тојоте" нису саопштили о којим инвестицијама је конкретно реч, већ су седмој сили само ставили на знање да је реч о улагањима у производњу хибрида и електричних возила у САД.
Ипак, сада је у потпуности јасно зашто је генерални директор "Тојоте" Акио Тојода био укључен у разговоре јапанске владе са председником Трампом и његовим верним сарадницима министром финансија Скотом Бесентом и министром трговине Хауардом Лутником у Токију крајем октобра.
Болни парадокси
Но, спремност "Тојоте" да се прилагоди новонасталим политичким условима и подметне леђа да би очувала своје присуство на америчком тржишту и олакшала јапанској држави да одржи за њу изузетно важне билатералне односе са Вашингтоном на високом нивоу подразумева немале жртве. То је сада већ видно.
Јер, јављају јапански медији, мада је "Тојота" ове године остварила врло добре резултате у САД продавши преко два милиона возила у периоду од јануара до октобра, што је за осам процента више него у истом периоду лане, она је у шест месеци од априла до септембра тамо забележила губитак од чак 869 милиона долара.
То је, наравно, последица нових Трампових тарифа на увоз аутомобила и делова за возила, али и намета исте врсте на челик и друге материјале и компоненте који се користе у аутомобилској индустрији, а који су поскупели производњу у САД.
Поменуто саопштење о новој инвестиционој инјекцији од десет милијарди долара представници "Тојоте" у САД дали су на конференцији за штампу сазваној поводом почетка производње пуним капацитетом у новој фабрици батерија за аутомобиле у месту Гринзборо у америчкој држави Северна Каролина. То је прво постројење "Тојоте" те врсте у САД, које је коштало фантастичних 14 милијарди долара и почело са радом у јуну. Оно запошљава више од 5.000 радника и има чак 14 линија за производњу литијум-јонских батерија.
Међутим, иронично, јапански медији су пре неколико дана јавили и да је "Тојота" у својој домовини поново, овог пута на годину дана, одложила почетак изградње фабрике батерија за аутомобиле у префектури Фукуока на југу земље због смањења потражње за електричним возилима у свету.
Интересовање за електричне аутомобиле је посебно драстично опало управо у САД, због тога што је Трампова влада крајем септембра укинула субвенције становништву за куповину те врсте возила, које је увела администрација његовог претходника Џозефа Бајдена.
Мада то не кажу отворено, јапански медији тим извештајима практично указују на разне врсте штете коју највећа компанија у њиховој држави трпи услед заокрета у економској политици које је извршила нова влада у Вашингтону.
Коментари