Читај ми!

"Спасимо воћаре" – aкција купoвине локалних производа, по поштеној цени, директно од произвођача

Друштвене мреже се све више користе за директно повезивање произвођача и потрошача, како би се избегли посредници и обезбедила поштена цена производа. "Спасимо воћаре" једна је од таквих акција, а која за циљ има да помогне газдинствима и њиховим купцима. Пре две године покренула ју је еколошка организација “Еко стража” као одговор на економски притисак на мале произвођаче, јер док им откупне цене падају, потрошачи у маркетима воће плаћају и по неколико пута више. Трећа сезона је почела пре десетак дана и већ је донела одличне резултате, кажу покретачи акције.

Куповина воћа није више резервисана само за пијацу или продавницу.

Већ трећу сезону малине, боровнице, брескве могуће је поручити преко интернета и то директно од произвођача.

Корист од тога имају и купци и продавци, а доказ да све функционише јесте и чињеница да је кроз акцију "Спасимо воћаре" прошле године пласирано око 50 тона воћа.

"Акција је настала пре две године када смо чули да нека домаћинстава ваде саднице, јер им се не исплати да се тиме баве због ниске откупне цене и немогућности да воће продају неком другом осим откупљивачима", каже Јелена Јанковић Симишић, чланица "Еко страже" и организаторка акције "Спасимо воћаре".

У то време у јавности се расправљало о драстичној разлици између откупне и продајне цене малине.

"Откуп је ишао по 138 до 200 динара, а продаја и до 1.600 динара по килограму. Осмислили смо једноставан процес – произвођач доставља воће директно у град, а купци унапред договорену количину плаћају по преузимању и то по цени која је већа од откупне, а мања од оне у маркетима", додаје.

На овај начин продаје се већа количина једном доставом.

"Воћари унапред знају коју количину доносе на продају и овим путем добијају сталне муштерије", наводи Јанковић Симишић.

Систем функционише тако што се понуда једног домаћинства на друштвеним мрежама објави два пута. Уколико нема других газдинстава на чекању, објаве су и чешће.

"Купци наручју преко гугл контакт форме коју могу наћи испод сваке понуде за одређено домаћинство на сајту spasimovocare.com, у вибер групи Спасимо воћаре и на нашој инстаграм станици @spasimovocare. Домаћинство им јавља након поруџбине тачно време и место преузимања", објашњава.

За многа газдинства акција је представљала светло на крају тунела

Акцији се међу првима прикључило газдинство Голубовић које узгаја боровницу на површини од једног хектара. Њихов засад је, кажу, кренуо са родом отприлике у време када је ситуација са откупом почела да буде лоша. Део рода су, уз велике напоре, продавали носећи од врата до врата купцима у Београду до којих су тешко долазили. Остатак воћа предавали су откупљивачима по веома ниској цени.

"Прикључили смо се акцији у моменту када је откупна цена боровнице била мизерних 280 динара по килограму, што није било довољно ни за покривање трошкова. 'Еко стража' је препознала тај проблем, изложила га је на друштвеним мрежама уз идеју која је, за нас, била светлост у тами. Одлучили смо се да покушамо као једни од пионира у овој акцији", објшњавају из газдинства Голубовић.

Директно повезивање произвођача и потрошача, кажу, знак је да је и код једних и код других пробуђена свест да треба реаговати, а да би се оно што није добро променило.

"Ми смо кренули из нужде, али сви ти људи који су дошли и узели своје боровнице које су резервисали без изузетка, неодговорног одустајања и слично су свесни да само сви заједно можемо направити акцију успешном. Доношењем воћа купцима сви имамо бенефит. Људи добијају воће директно од произвођача, свеже убрано са плантаже по цени вишеструко мањој него у великим продајним ланцима. А ми произвођачи имамо цену која је задовољавајућа", наводе Голубовићи.

Обавезе газдинстава и купаца

Иницијатори акције кажу да су у току пријаве за нова пољопривредна газдинства, а како је потражња већа него понуда, важно је да до свих произвођача стигне позив да се прикључе акцији.

"Домаћинства морају редовно да проверавају гугл форму и реагују ако је наручено више него што могу да испоруче. Морају свима да одговоре. Или да потврде поруџбину или да, ако нема довољно робе за све, онима који су се последњи јавили исту откажу како би знали да робу неће добити. Обавезе потрошача су да воће преузму ако су попунили форму или ако одустану да бар дан раније јаве домаћинству да их скуну са списка", каже Јелена Јанковић Симишић.

Воћари кажу да поступак пријављивања није компликован, али да комуникација са купцима захтева време.

"Контактирање купаца, да би цео процес био одговоран и ефикасан, мора да се одради ваљано. Сваком купцу треба јавити време, тачно место и све остале информације везане за испоруку, а то одузима прилично времена", објашањавају са газдинства Голубовић.

Ретко се дешава, објашњавају, да се купци не појаве, а да то нису раније најавили.

"И у тим ситуацијама до сада смо увек имали оних који се одлуче да узму већу количину од наручене тако да смо се, на срећу, до сада увек враћали празни кући", додају Голубовићи.

Искуства потрошача са директном куповином воћа од произвођача

Главни канал продаје је Вибер група која броји више од 10.000 људи.

"За акцију 'Спасимо воћаре' сам сазнала преко Инстаграма. Прошле године сам буквално сво воће куповала кроз ову акцију, а то је скоро сваки или сваки други викенд. Ово је стварно најједноставнији вид куповине", каже Љубица Лукач.

Весна Перовић, још једна од оних који су изабрали да на тај начин дођу до свежег воћа, каже да је за акцију чула у паркићу од жена са децом "Прве две године смо након сваке објаве куповали воће, а ове још нисмо, јер су цене двоструко веће. Никада нисмо имали ниједан проблем", објашњава Весна Перовић.

Као и приликом сваке трговине неспоразума и негативних искустава има, али она су, срећом, ретка.

"Прошле године сам на овај начин куповао четири пута, а ове, до сада, једном. Лане нам се десило да је један произвођач донео плеснаве малине, док су боровнице биле супер. И прве малине су исто биле одличне. Произвођачи су долазили на време и имали договорене количине, све је прошло добро", каже један од купаца воћа преко акције “Спасимо воћаре”.

Сашка Матић, која је и раније била део акције каже да током 2024. године није имала негативна искуства и да је све било по договору.

"Ове године се десило да нам откажу поруџбину, али није проблем, наручићемо од другог продавца", каже Матић.

Учешће у акцији ни једну страну не кошта ни динар

Ни продавци, ни купци не плаћају накнаду за учешће у акцији. Уколико газдинство не испоштује договор а не откаже испоруку, сарадња са тим домаћинством се прекида и његова понуда се више не оглашава.

На самом старту треће сезоне акције продато је 480 килограма боровнице. Идеја је да се испоруке организују два пута недељно. У процес се, осим произвођача и заинтересованих купаца, могу укључити сви који желе да помогну било дељењем објава, логистиком или подршком заједници.

субота, 21. јун 2025.
22° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом