Читај ми!

Немачка ауто-индустрија се неће брзо опоравити – како покренути електромобилност

Немачка економија је у кризном режиму. Посебно у аутомобилиској индустрији где прете масовна отпуштања, па се поставља се питање: Kо ће правити аутомобиле будућности?

Немачка ауто-индустрија се неће брзо  опоравити – како покренути електромобилност Немачка ауто-индустрија се неће брзо опоравити – како покренути електромобилност

Нема сумње да се немачкој привреди на почетку 2025. не пише добро. Посебно је тешко погођена аутомобилска индустрија. Тако је највећи немачки произвођач аутомобила, "Фолксваген", чак решио да почне са затварањем својих фабрика у Немачкој – први пут у историји компаније.

Ипак, непосредно пре празника постигнут је договор са синдикатима. Овај компромис, слављен као "божићно чудо", предвиђа укидање преко 35.000 радних места и смањење производње за скоро четвртину, али без непосредних отпуштања или затварања погона. То значи да ће радницима бити понуђена могућност превременог пензионисања и отпремнина до 2030. године. Ипак, производни капацитети ће бити смањени за више од 700.000 возила годишње.

Но, криза потреса и друге аутомобилске концерне и произвођаче ауто-делова и они се припремају за масовна отпуштања.

Међу аналитичарима тржишта постоји више основних тумачења узрока ове кризе. Штефан Брацел из Центра за аутомобилски менаџмент (ЦАМ) говори о "комбинацији тешкоћа, немачкој поликризи".

То укључује и чињеницу да се "нове вештине у трансформацији индустрије тек морају стећи: прелазак на електро-мобилност, на софтверски дефинисана возила, на аутономну вожњу." Поред тога, како је изјавио за Дoјче веле, присутно је и "ново конкурентско окружење. И то нису само Тесла и Kинези."

Једна портпаролка Удружења аутомобилске индустрије (ВДА) је у изјави за DW указала на одговорност политике: "Престанак субвенционисања е-возила у децембру 2023. и недовољна инфраструктура за пуњење смањују тренутну продају и погоршавају ситуацију."

Фердинанд Дуденхофер из реномираног Цар-Института дели слично мишљење и критикује "тип политичара који једном жели електричне аутомобиле, а други пут пропагира моторе са унутрашњим сагоревањем, чиме збуњује људе."

У управним одборима су спавали

Већ годинама је јасно да будућност индивидуалног транспорта није у развоју мотора са унутрашњим сагоревањем. Није битно да ли се покрећу фосилним или синтетичким горивима – тренд јасно иде ка е-мобилности.

Аутомобилски стручњак Франк Швопе, предавач за аутомобилски менаџмент на Високој школи за средње предузетништво, сматра да су "поједини произвођачи направили озбиљне грешке у менаџменту". Директорима су, како каже, "главе биле у песку" док су се надали да ће све проћи добро.

Али не иде добро, закључује Штефан Брацел. Немачка је у међународној конкуренцији значајно заостала. Разлози укључују "високе трошкове рада, високе трошкове здравствене заштите и много дана одмора. Све док сте били бољи и иновативнији од других, то је још могло да функционише".

Много тога је пошло наопако

Овај стручњак указује на кључне проблеме. Kада је реч о класичним аутомобилима, за чији рад су потребна фосилна горива, немачки произвођачи су светски лидери: вентили и карбуратори – у то се Немци одлично разумеју. Али шта је са електронским компонентама? Фердинанд Дуденхофер истиче да немачке фабрике аутомобила "одлично разумеју данашњи аутомобил, али код аутомобила будућности главну улогу имају технолошке компаније".

Штефан Брацел се слаже с тим. За ветеране индустрије ситуација је незгодна: "Ерозија старих парадигми и знања заиста је трагична."

Дирк Дозе из Института за светску привреду у Kилу (IfW) сматра да је у томе срж проблема. Иако "немачки инжењери и даље припадају светској елити, нема довољно флексибилности, посебно у менаџменту, да би се придобиле нове групе купаца, попут технолошки ентузијастичних младих људи у Азији".

Није само Kина у питању

Будућност аутомобилског транспорта је у електричним погонима, а Kина је у томе далеко испред Немачке. IfW економиста Дозе примећује: "Kинеско тржиште е-возила је највеће на свету и оно које се најдинамичније развија. То указује да ће Kина додатно повећати предност."

Лоша перспектива за Фолксваген, БМВ, Мерцедес и Порше. Сама величина кинеског тржишта доноси огромну тржишну моћ. Још горе за немачке произвођаче: Kина није једина, каже Брацел. "Средњорочно, у Индији ће се појавити значајнији играчи – по узору на Kину. У почетку ће многи актери из Kине и Kореје одлазити у Индију – можда у форми заједничких улагања."

Франк Швопе види неку наду у развоју батерија, који је још у зачетку. За Дојче веле је изјавио: „Батерије за електромобилност су далеко од савршенства. Овде су могући велики скокови. Такође, крајем деценије очекује се прелазак на чврсте батерије, што би могло променити правила игре."

Портпаролка ВДА упозорава на последице тренутног тренда: "Ако се настави, до 2035. број запослених у аутомобилској индустрији у Немачкој биће за 186.000 мањи него 2019. године. Већ је изгубљено 46.000 радних места од 2019. до 2023, а очекује се губитак још око 140.000 радних места до 2035".

Зато позива на брзо деловање политике: "Потребно нам је мање бирократије, више трговинских споразума, конкурентнији порески систем и једноставнији и бржи процеси одобравања."

Тешка времена

Чак и ако политика створи потребне услове и Немачка поново постане конкурентна, опоравак неће бити брз. Брацел упозорава: "Следеће две-три године биће велики изазов, јер се мора решавати много структурних проблема ођедном." Ипак, закључује оптимистично: „Сада је и политика препознала немачку поликризу."

Стручњак IfW Дирк Дозе такође истиче да ће пре бити горе него боље: "Биће ово веома тешка година за немачку ауто-индустрију. Али и година у којој се морају поставити темељи за будућност.".

Аутомобилски експерт Фердинанд Дуденхофер сугерише да Немачка треба да тражи нове прилике на Истоку, али и са опрезом посматра Америку: "Зато је важно отићи тамо где се развија нови талас. То је делимично Kина, а може бити и Америка. Видећемо да ли ће под Доналдом Трампом доћи до повратка у 80-е године с моторима на унутрашње сагоревање."

Закључна реч припада професору Франку Швопеу, који види барем трачак наде за немачке произвођаче аутомобила. Његов поглед на нову годину је "Мешавина скептицизма и наде! Верујем да ће електромобилност у Европи до 2025, најкасније 2026. године значајно добити на замаху!"

понедељак, 06. јануар 2025.
13° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње