Читај ми!

Велика тема - Тему убрзано осваја и српско тржиште, због чега је у Европи под лупом

Још једна велика кинеска платформа за онлајн продају убрзано осваја и српско тржиште. Ниске цене, широк асортиман, агресивна реклама и пакети који стижу за неколико недеља - кључни су разлози популарности међу свим генерацијама. Не јењавају ни питања како се и коме исплати и зашто су је поједине владе ставиле под појачану контролу.

Јефтина роба донела је милијарде Колину Хуангу, оснивачу платформе "Тему", која је у претходне две године глобални феномен, а за њу зна готово и сваки потрошач у Србији. Најбогатији човек у Кини и 25. по богатству у свету у друге земље лансирао је праксу која годинама живи у његовој - онлајн куповина свих производа по често нереално ниским ценама.

"Онлајн поручујемо одећу, храну, али и све остало што нам треба у свакодневном животу, практично се све одвија онлајн, помоћу телефона", каже Шерон Хво из Кине.

Апликација преузета више од 600 милиона пута

До потрошача у Европи апликација "Тему" стигла је преко океана након јаког продора у Сједињеним Државама, Канади и Аустралији, прошле године високо се позиционирала и на тржишту Велике Британије, Француске и Шпаније. До сада је преузета више од 600 милиона пута, а од маја њени корисници су и купци из Србије.

"Чини ми се да је њихов фокус, гледајући наше тржиште, погодио бејби-бум генерацију, делимично Икс и генерацију З. Али код генерације З није лако, они су видели, лако тестирали и нисам сигуран да ће поново купити, јер им је јасан концепт, и не могу тако лако, условно речено, да буду преварени ценом", каже Миљан Премовић, маркетиншки стручњак.

Како се и коме исплати

Све на једном месту, уз агресивну рекламу, на коју је компанија само током ове године потрошила три милијарде долара - кључни су разлози великог интересовања. Иза њега често се крије и питање - како се и коме то исплати?

"Ово су платформе које су донеле револуцију у малопродајном бизнис моделу у том смислу да су они спојили велику тражњу с једне стране с великим бројем јефтиних произвођача у Кини, то су мале и средње компаније које могу директно да пласирају своју робу целом свету кроз ове платформе", каже Иван Остојић, стручњак за технологије и иновације.

Такве платформе попут и претходног "Алиекспреса" резултат су, каже, борбе великих технолошких гиганата за примат на светском тржишту. И, тврди, биће их све више.

"У тој утакмици интерес имају различите владе које или подржавају или отежавају пословање компанија. У суштини кад те платформе добију обим, они постају природни монопол и то има више бенефита. Амазон је под великим притиском, они покушавају да одговоре тако што ће да лансирају сличан производ где ће они омогућити кинеским произвођачима да кроз њих пласирају производе, а не кроз Тему", каже Остојић.

Контроверзе које прате "Тему"

Због контраверзи које прате апликацију Тему - о лошој и неисправној електроници, небезбедним играчкама, директним фалсификатима заштићених производа и неиспорученим пакетима, па и прикупљању података, апликација је под лупом неколико Влада - у Сједињеним државама и у Европи.

Како би избегли да буду преварени, купци би требало добро да се информишу.

"Морамо да скренемо пажњу потрошачимо да је то куповина на сопствену одговорност и да се ту не примењује законодавство РС. Конкретно, Закон о заштити потрашача. Тако да уколико дође до неких проблема или неке рекламације потрошач није заштићен, али постоји политика приватности и заштите података која гарантује да њихови подаци неће бити предати трећим странама", каже Марко Драгић из Националне организације за заштиту потрошача.

Опрез при онлајн плаћању

Народна банка Србије саветује опрез и при онлајн плаћању.

"У току плаћања увек треба пажљиво читати сва обавештења и поруке који се појављују на екрану и никада их не треба занемаривати или затварати пре претходног читања. За онлајн плаћање никада неће бити потребно да се уноси ПИН. Никада картицу не треба фотографисати или је на други начин умножавати и слати другима", наводи НБС.

Од појаве апликације "Тему", у Пошти Србије забележен је пораст пошиљки за 30 одсто, а у августу се очекује да се тај број додатно увећа за 20 одсто.

Процена је да ће до краја године бити пет милиона пакета примљених само преко Темуа.

петак, 16. август 2024.
27° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару