Милионити лет Ер Србије уз аплауз путника – како изгледа радни дан контролора лета и посаде авиона

Када се у авиону обраћа капетан, сви други утихну. Тако је било и пре неколико дана када се на једном лету капетан Весна Алексић обратила путницима. Заједно су прославили јубилеј милионити прелет и захвалила је путницима што заједно исписују историју изнад облака.

Извештаји о незгодама које се дешавају у авио-саобраћају показују да су међу разлозима и лоша комуникација међу посадом, али и нетачно унети подаци.

Колико су важни концентрација, сарадња и тимски рад, знају сви који брину о безбедности сваког лета. Данас је екипа РТС-а била у контроли лета.

Магла отежава пилотима приступ писти. Контролор прати информације о времену, висини и брзини авиона, удаљености од писте и сугерише пилоту.

Иза аплауза путника у авиону су брзине, прецизност, притисак и нема простора за грешку. Авион је безбедно слетео на писту, други контролор ће помоћи пилоту да га безбедно спроведе до излаза.

У смени је екипа РТС-а затекла три девојке. Ово је само пет минута њиховог осмочасовног радног времена. Раде уиграно, смењују се - два сата рада, један сат одмора, који је врло важан.

У зависности од посла, у контролној соби их буде и више – до пет. Свакога дана помогну стотинама авиона да слете на Аеродром "Никола Тесла" и да са њега узлете. У сезони око 400 авиона дневно. У њиховим рукама су животи око 10.000 људи дневно.

Шта када дође до принудног слетања

Морају да буду спремни за хитне ситуације - принудна слетања. Од кашњења лета због техничких проблема или јаких турбуленција, до медицинских хитних случајева, који захтевају принудно слетање.

У таквим моментима они сарађују са службама и аеродромским тимовима како би авион сигурно слетео и посада и путници добили потребну помоћ.

Пут до столице контроле лета није једноставан. У Београду се ово учи на смеру "Контрола летења" у средњој стручној школи, а они који желе да усаврше знање, могу да наставе школовање на трогодишњем програму Ваздухопловне академије.

На овај студијски програм прими се свега девет кандидата, који се школују о трошку државе, што додатно показује колико је селективан и захтеван пут до ове специјализоване каријере.

Полагање пријемног испита из математике, физике и енглеског језика део је прве препреке коју морају да савладају, јер су управо те области кључне за рад и међународну комуникацију са пилотима.

У контроли лета свака одлука и процена морају да воде до безбедног слетања или узлетања. Ово нису само бројеви, подаци, тачке на екрану. У сваком од авиона у овом тренутку налази се око 200 људи.

Задатак контролора је да их, уз пилота, безбедно спусти на земљу. Они су и уши и очи сваког авиона. У ваздушном простору сигурност није случајна — већ резултат знања, вештине и дисциплине.

Посада милионитог лета Ер Србије

Капетан Ер Србије Весна Алексић обавестила је путнике да у том тренутку исписују историју и лете милионитим летом.

"У повратку из Цириха по уласку у наш ваздушни простор контрола летења нам је саопштила да смо управо ми милионити лет", истакла је Алексићева.

Вођа кабинета посаде Сања Вујић каже да има путника који се плаше лета, поготово када капетан најави турбуленције.

"Сваки лет је изазов сам по себи, али ми смо прошли разне обуке за све ситуације, сналазимо се у датом тренутку. Када су турбуленције, капетан нас упозори па се ми мало у кабини припремимо, а онда када путници који се узнемире виде нас да се смејемо, онда и њима буде лакше", објаснила је Вујићева.

Слободан Курћубић, директор Сектора за терминалне и аеродромске контоле летења, каже да контролори летења прате поступања регулације саобраћаја од аеродрома до простора где се авиони прослеђују на ваздушне путеве.

"Они издају инструкције посадама ваздухоплова да прате одређена поступања док су капетани и посада задужени за само управљање. Дакле летење се обавља у праћењу неких процедура где контрола летења издаје одређене инструкције, а посада их прати", закључио је Курћубић.

среда, 17. децембар 2025.
7° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом