субота, 01.11.2025, 23:45 -> 12:32
Камерни концерт
Представљамо дела савремених композитора Арва Перта и Филипа Гласа.
Одрастао у Раквереу у Естонији у време Совјетског Савеза, Арво Перт је за време школовања у Талину био под снажним утицајем социјалистичког реализма, који је ограничавао уметничку слободу. Током педесетих година компоновао је музику за филм и позориште, као и своје прве концертне и вокалне композиције. Крајем те деценије упознао се са серијализмом и применио га у делима као што су Некролог и Perpetuum mobile. Његово духовно дело Кредо из 1968. изазвало је сукоб са совјетским властима и било забрањено. Након периода тишине и духовне интроспекције, праћеног преласком у руско православље, Перт је одбацио модернистичке технике и развио сопствени стил – тинтинабули. Овај приступ заснива се на трозвуку и инспирисан је звуком звона, као и старом црквеном музиком средњег века и ренесансе. Нова естетика, сведена и медитативна, донела му је светску препознатљивост и приближила га широкој публици.
Композиције као што су Фратри и Огледало у огледалу, које представљамо у емисији заснивају се на јасно дефинисаном модалном оквиру, а управо кроз понављање и једноставност отварају простор за медитацију о времену и постојању. Перт не користи тишину као одсуство звука, већ као активни елемент структуре.
У другом делу емисије, слушаћете остварења једног од најзначајнијих представника америчког минимиализма, Филипа Гласа. Рођен 1937. у Балтимору, музичко образовање започео је свирајући виолину, а касније флауту, а потом се бавио и компоновањем. Студирао је на Универзитету у Чикагу и на школи Џулиард, где је упознао додекафонију и дипломирао композицију.
Током шездесетих година XX века развио је препознатљив стил заснован на понављању кратких музичких мотива, који је касније постао познат као минимализам. Сам Глас, међутим, више је волео израз „музика са репетитивним структурама”, што се нарочито огледа у његовим гудачким квартетима – посебно у Гудачком квартету број 2 под називом Company. У овом делу из једноставних мотива гради сложену текстуру чија ритмичка структура непрестано пулсира и мења се кроз варијације акцента, метра и динамике. Напетост између предвидљивости и промена даје његовој музици посебну драматургију и осећај сталног кретања у затвореном кругу.
Ауторка емисије Тамара Симовић
 
                        
                        
                    
                 
                        
                        
                    
                 
                        
                        
                    
                 
                        
                        
                    
                 
                        
                        
                    
                 
                                
                                
                            
                         
                                
                                
                            
                         
                                
                                
                            
                         
                                
                                
                            
                         
                                
                                
                            
                        
Коментари