петак, 18.07.2025, 20:30 -> 13:28
Светске музичке позорнице
Репродуковаћемо снимак концерта одржаног 21. фебруара у дворани Филхармоније у Берлину. Програм су испунила дела Оути Таркиаинен, Брета Дина, Арона Копланда и Еитора Вила-Лобоса, од којих су чак два имала премијеру, а изводили су их Берлински филхармоничари под управом Марин Алсоп, уметничке директорке Симфонијског оркестра Бечког радија и једне од најзначајнијих савремених диригенткиња.
Широм света Марин Алсоп је позната по иновативном приступу у обликовању и развијању публике свих узраста, преданој посвећености образовању и промовисању значаја музике. Како је једном приликом истакла, уверена је „да музика има моћ да промени животе”. Критичари и стручна јавност убрајају је међу најискусније тумаче како савремених аутора, тако и америчке музике, а она је овом приликом први пут наступила са Берлинским филхармоничарима. Иначе, снимак који репродукујемо у емисији део је овогодишњег циклуса Изгубљени рај, који обухвата концерте и разговоре који се одржавају у дворани Берлинске филхармоније. Поред тога, организатори циклуса позвали су и друге ансамбле да узму учешћа у ширем пројекту названом Претње природи, у жељи да музиком укажу на климатске промене као горући проблем са којим смо суочени данас.
На почетку емисије чућете светску премијеру дела Day Night Day савремене финске композиторке Оути Таркиаинен, рођене 1985, која је након студија у Хелсинкију, Лондону и Паризу одлучила да се врати у свој родни град Рованијеми, седиште округа Финска Лапонија. Природа севера и њена угруженост климатским променама обликовали су уметнички језик ове композиторке, као и култура Самија, односно Лапонаца, аутохтоног народа северне Европе. То је био и разлог због којег је одабрала да у овом делу парафразира традиционалан облик вокалног изражавања Лапонаца – joik, а који представља, по њеним речима, „музику о светлу и леду севера”. Композиција је писана по поруџбини Фондације Берлинске филхармоније и Бостонског симфонијског оркестра.
Након тога изведена је композиција Fire Music Брета Дина, која је настала 2009. године у знак сећања на жртве пожара који су уништили читаве пределе на југу Аустралије. Композитор истиче да ово остварење представља заправо рефлексију о уништењу и новим почецима; у њему се бави и виталношћу ватре која има значајну улогу у култури староседелаца Аустралије, а дело је премијерно изведено у Стокхолму 2011. године, док је на концерту који репродукујемо у емисији имало своју немачку премијеру.
Берлински филхармоничари имају посебно место у професоналном животу Брета Дина. Наиме, школован као виолиста, овај аустралијски музичар био је током осамдесетих и деведесетих година члан оркестра, а са њима је наступао и у последњим годинама Карајанове ере, као и у периоду када је на челу ансамбла био Клаудио Абадо.
Други део концерта испунило је једно од најпознатијих дела Арона Копланда извођених у Европи. Реч је о свити Апалачко пролеће, која је настала 1945. године као верзија из истоименог балета. Концерт је заокружила композиција Чорос број 10 Еитора Вила-Лобоса, из 1925. године. Написана је за мешовити хор и велики оркестар, а у себи садржи цитат песме „Цепа ми се срце” португалског песника Антеруа ди Кентала. У извођењу овог дела суделовали су и чланови Хора Берлинског радија.
Снимак једео серијала Премијум концерти Еурорадија, а уступљен нам је посредством међународне размене.
Уредница Ирина Максимовић Шашић
Коментари