недеља, 03.12.2023, 10:00 -> 10:21
Аутор: Горица Пилиповић
Свестраност Франца Листа
Децембарски циклус емисија Како слушати музику биће посвећен Францу Листу, композитору, пијанисти, педагогу, по много чему контроверзној личности.
Autor:
Зорица Премате, Горица Пилиповић и Бојана Жижић
Шта чујемо? Шта слушамо? Како слушамо? Шта уочавамо, а шта пропуштамо? На које елементе се ослонити? На ова и низ других питања покушава да одговори емисија Како слушати музику. [ детаљније ]
Све те стране ће покушати да расветли уредница циклуса Горица Пилиповић.
Ако говоримо о Листовом пијанизму, фрагмент „Мађарске рапсодије” открива, на пример, Листа као естрадну личност која је изазивала праву помаму међу одушевљеним слушаоцима, нешто слично рок звездама у ХХ веку. Као композитор, он је био међу најпрогресивнијим ствараоцима, чак један од вођа романтичарског покрета у музици. У својим композицијама развио је нове методе, подједнако маштовите и технички захтевне, који су утицали на његове напредне савременике и антиципирали неке идеје и поступке стваралаца ХХ века. Развио је и метод трансформације тема као део своје револуције форме, правио радикалне експерименте у хармонији и изумео симфонијску поему за оркестар. Као највећи клавирски виртуоз свог времена, употребљавао је сензационалну технику и харизматичну извођачку личност не само због личне промоције већ да би, кроз транскрипције, ширио и обавештеност публике о музици других аутора. Као диригент и педагог, посебно у Вајмару, постао је најутицајнија фигура тзв. нове немачке школе, која је означила прогрес у музици.
.
Коментари