Читај ми!

Борис Елдагсен, уметник чија је лажна фотографија преварила судије Сонија: AI није претња!

Немачки уметник изазвао је пометњу ове недеље када је открио да фотографија која је освојила престижну награду није његова фотографија, већ слика генерисана вештачком интелигенцијом. После свог експеримента он је уверен да примена вештачке интелигенције није у заобилажењу људи, већ у могућности да се уметник ослободи.

Борис Елдагсен, уметник чија је лажна фотографија преварила судије Сонија: AI није претња! Борис Елдагсен, уметник чија је лажна фотографија преварила судије Сонија: AI није претња!

Откако је 52-годишњи немачки уметник Борис Елдагсен открио да је престижну међународну Награду за фотографију компаније Сони освојио тако што је на конкурсу учествовао са сликама које су генерисане вештачком интелигенцијом, односи између њега и Сонија су постали помало непријатни, наводи Гардијан.

Сони је издао саопштење у којем каже: „Више нисмо у стању да се укључимо у смислен и конструктиван дијалог са њим."

На Елдагсеновом сајту пише: „Сони, престаните да причате глупости!“

„Не знам зашто су такви“, каже фотограф Елдагсен у разговору за Гардијан.

"Ако не можете да уочите разлику - идите кући"

Јасно је, наставља он, да мисле да су преварени, јер је њихова естетска разборитост  доведена у питање.

"Ако не можете да уочите разлику између фотографије и слике генерисане вештачком интелигенцијом, онда идите кући“, директан је немачки уметник и филозоф који се школовао на више континената од Келна и Мајнца у Немачкој до Индије и Аустралије. 

Ипак, Зое Вилијамс, колумнисткиња Гардијана која је разговарала са Елдагсеном примећује да су можда обе стране престроге свака према оној другој и превише благонаклоне према себи.

Можда, када се ураде довољно добро, AI слике нико не може да разликује од фотографије?

Елдагсен каже: „Волим фотографију, волим да генеришем слике помоћу вештачке интелигенције, али схватио сам да то нису исти ентитети. Фотографија пише светлом, AI пише наговештајима. Постоји повезаност, визуелни језик је научен из фотографије, али сада вештачка интелигенција има свој живот. Ако људи желе да ћуте и да не говоре о томе, то је погрешно.”

Његов рад је одувек био концептуалан, много пре него што је почео да ради са вештачком интелигенцијом.

"Вештачка интелигенција ме је фасцинирала"

„Мој приступ фотографији је био психолошки и филозофски. Било је то путовање унутра, моје фотографије не приказују оно што сви виде пред собом. С тим мојим искуством, вештачка интелигенција ме је фасцинирала. Изграђена је из колективног несвесног. Такође сам видео да начин на који функционише може бити повезан са Платоновом теоријом идеја (познатом и као теорија облика)“, објашњава Елдагсен за Гардијан.

Такво разумевање AI концепта фотографије би можда могло да помогне како је направљена награђена слика. А можда и неће, али вреди покушати.
То је црно-бели портрет две жене, старија је позади с рукама, истрошеним до те мере да су деформисане, и налазе се на раменима млађе жене.

Можда је то дан венчања – то се сугерише колико у мешавини стрепње и разочарања у четири будна ока, тако и у суптилној финоћи беле хаљине, можда, невесте. Слика се зове "Електричар", из серије "Псеудомнезија", још један израз за лажно памћење – што је могло да буде и траг за судије, али нема везе.

Сцену безвремене људскости - направила машина

То је неизмерно узбудљива сцена, која толико прича о људском стању и његовој безвремености - зато је вероватно и победила. Али је и зато толико узнемирујуће што је ту сцену направила машина.

Осим што је човек, наравно, био умешан.

„Процес има много корака, не функционише то тако што убаците три речи и кликнете на генериши“, објашњава Елдагсен.

Његове авантуре са вештачком интелигенцијом нису довеле до кризе његовог идентитета као фотографа, јер никада није био заљубљен у идеју ауторске фотографије.

„Увек је то била сарадња. Радим у тимовима са пријатељима уметницима већ 25 година”, каже Елдагсен.

И он не мисли да вештачка интелигенција води ка дехуманизацији, не мисли да је то процес који оставља човека по страни.

"Први пут у историји, старија генерација има предност"

„Не видим да је AI претњa креативности. Мене лично AI ослобађа. Све препреке које сам имао у прошлости – финансијске препреке, буџети – више нису битне. И први пут у историји, старија генерација има предност, јер је AI - акцелератор знања.

Када знате како фотографија функционише, када познајете историју уметности, онда су две трећине упутстава добра. Упутства која дајете вештачкој интелигенцији добра су, дакле, само ако имате знања и вештине. Укратко, ово је нешто што двадесетогодишњак не може да уради."

Платон долази до тога да је његова теорија облика – да постоји идеална верзија, рецимо, табеле, а да је свака итерација (чин процеса понављања) табеле у стварном животу само имитација, верзија оригиналне идеје – предата алгоритму, који чува све итерације, чува знање нашег колективног несвесног.

Елдагсен каже: „Многи људи, када се жале на вештачку интелигенцију, кажу да је то копирање и крађа. Није, то је учење Платонове теорије."

Прави изазов који представља вештачка интелигенција није у томе што би могла да уздрма нашу идеју о људској креативности као на неки начин јединственој и недокучивој – мада ко воли када се то догоди? – чак није ни у томе да може да уништи радна места и, потенцијално, читаве индустрије – иако ни то свакако није добро.

Претња демократији и фото-новинарству

„Претња је“, каже Елдагсен, „претња демократији и фото-новинарству; имамо толико лажних слика, морамо смислити начин да покажемо људима шта је шта."

Пропаганда се користи за испоруку јединствене поруке искључујући друге поруке. 

Питање није: „Ко је направио ову уметност, човек или машина?“ или „Може ли машинска уметност бити стварна?“

Фундаменталније је: колико истине има у мојој стварности? Или су то можда иста питања? Платон би знао.

Елдагсен предлаже, у првом реду, неку врсту система семафора: АМГ, где су слике вести означене као „аутентичне, манипулисане или генерисане".

Чињенице одузимају толико времена, толико људи. Морамо имати структуру за подршку новинарству, новинари то не могу сами.

Али ово је део много ширег разговора о форсирању разлика између фотографије и слика које генерише вештачка интелигенција.

Давање имена би био почетак: „промптографија“ је Елдагсенов предлог.

„Сложено је“, каже он, „и пошто је сложено, потребна је дискусија".

"Моја AI слика је подељена толико пута да је стигла до медија и веома сам срећан због тога. Мисија остварена. Срећан сам што ћу играти своју улогу”, закључио је Борис Елдагсен у разговору за Гардијан. 

понедељак, 23. децембар 2024.
0° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње