Позориште у 2024: Естетика и етика сучељавања

Позоришни критичар РТС-а и аутор серијала „Читање позоришта”, Слободан Савић, издваја представе које је гледао протекле године, а које имају одређене заједничке именитеље на плану тематике, естетике и позоришне поетике.

Позориште у 2024: Естетика и етика сучељавања Позориште у 2024: Естетика и етика сучељавања

Овај свет је најгори од свих могућих светова и да је за длаку гори престао би да постоји. Тако је говорио филозоф Артур Шопенхауер, познат по свом песимизму, али и по изјави, истина у позним годинама, да човек ипак треба да буде и оптимиста.

Свеједно да ли живимо у најгорем или у најбољем од свих могућих светова, као што је веровао један други немачки филозоф, Готфрид Вилхем Лајбниц, сведоци смо, у том и таквом свету, свакодневних сукоба и сучељавања. Сучељавања су, разуме се, разнолика и почивају углавном на различитим, супротсављеним премисама и интересима.

Сучељавања могу бити политичка, војна, национална, економска, генерацијска, родна, полна... али и културолошка, естетичка и поетичка. Одговорно позориште је, по мом уверењу, дужно да нас сучељава са свим питањима, проблемима и дилемама овог света, све једно да ли је тај свет најбољи или најгори од свих могућих светова.

С друге стране, сведоцимо смо да су свакодневни дискурс и пракса набројаних и ненабројаних сучељавања углавном примитивни, вулгарани, приземни, пренапрегнути различитим страстима и интересима, да не употребим неке теже речи. У тим и таквим сучељавањима нема ни естетике ни етике. Управо смо последњих месеци минуле 2024. године сведочили сучељавању етике и естетике студентских протеста против државних институција и њихове одговорности.

За ову прилику издвојио сам оне представе које имају одређене заједничке именитеље на плану тематике, естетике и позоришне поетике. Представе које сам уврстио у овај субјективни избор сучељавају нас са многим питањима и проблемима, али на уметнички, софистициран, позоришни начин.

Професионални стандарди ми налажу да напоменем да, на жалост, немам увид у комплетну позоришну продукцију у Србији, тако да се овај избор своди на представе које сам гледао у Београду, Новом Саду и у још неколико позоришта изван поменутих градова.

Елем, без апсолутног и неприкосновеног увида у позоришну продукцију у Србији (мислим да је нема нико од поштованих колегиница и колега, али не тврдим), чему није разлог ни моја лењост ни незаинтересованост, али још увек врло добро обавештен, издвајам следеће представе.

Душан Ковачевић: Свети Георгије убива аждаху, режија Милан Нешковић, Југословенско драмско позориште 

У сред још једног „преломног и судбоносног“ тренутка наше новије историје, пренапрегнутог старим и новим поделама, атавистичким сукобима и страстима, један од најбољих и најдубљих текстова Душана Ковачевића, као и представа на којој се текст приказује и тумачи, још једном нас сучељавају, на суморан и уметнички убедљив начин опомињу и уверавају да у корену свих наших страдања, сукоба и располућености има и драме и мелодраме, љубави и мржње, фатализма и фанатизма, трагичког неразумевања, менталитетског ината и тврдоглавог пркошења околностима и чињеницама.

Мирјана Дрљевић: Нико није заборављен и ничега се не сећамо, режија Бојана Лазић, Атеље 212

Трилерски заплет и детективска прича, смештени у постфестум контекст данас и овде, слој по слој, откривају запретене трауме и суморно „наслеђе“ деведесетих година прошлог века: година ратова, злочина и безумља, надокнаде и намиривања „заосталих рачуна и дугова“.

Стилизован, децентно ироничан поглед на садашњост и блиску нам прошлост, испричан из угла пет жена: мајки, супруга и другарица.

Било једном у Новом Саду: ауторски пројекат Андраша Урбана, Новосадско позориште, Ујвидеки синхаз

Кабаретски разиграно сучељавање са полувековном историјом и традицијом једног од наших најзначајнијих позоришта, али и сучељавање позоришних естетика некад и сад. Најзад, тематизовање вечитих дилема: забављачко или друштвено одговорно, политички коректно или политички (и друштвено) некоректно позориште.

Суверена, надахнута игра целог ансамбла Новосадског позоришта.

Мате Матишић: Људи од воска, адаптација и режија Иван Вања Алач, Народно позориште Сомбор

Сучељавање писца са сопственим животом и стваралаштвом, с прошлошћу и гресима младости, сучељавање стварности и фикције, стварних и драмских ликова, предратне и послератне Хрватске (мисли се на ратове деведесетих година прошлог века), градске и руралне средине.

Иако контекстуализована у конкретно друштво и време, ова драмска прича и представа на којој се она тумачи и експлицира много су шири од сваког локалног оквира и контекста.

Пола Вогел: Како сам научила да возим, режија Тара Манић, Хартефакт

Још једна представа испричана из женске перспективе која нас сучељава са контроверзним односом девојчице (малолетне девојке) и средовечног мушкарца, али и са питањима где је граница између љубави, поверења, радозналости, искрености и непатворености, зрелости, пожуде и прекорачења неписаних, али утемељених и подразумеваних моралних норми у мушко-женским односима.

недеља, 05. јануар 2025.
6° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње