среда, 13.08.2025, 17:22 -> 17:23
Извор: РТС
Тибетанска опера – сценски доживљај који повезује традицију, плес, игру и маску
У срцу Хималаја крије се свет древне традиције, духовности и спектакла боја, покрета и звука. Тибетанска опера је уметничка форма која спаја плес, песму, маску и причу у јединствени сценски доживљај.
Позната као „живи фосил“ тибетантске културе, историја тамошње опере је дуга више од 700 година, а 2006. године је постала део кинеске, националне нематеријалне културне баштине.
Тибетанска опера има четири главна стила. Један од њих је Сијангба школа чије је порекло у Намлинг области. Како би се културно благо очувало, усвојене су различите мере, укључујући одржавање представа у оквиру заједнице, обуку за ту оперу у школама и развој тог културног производа.
„Жене извођачи су ретки у тибетантској опери. Придружила сам се трупи како бих охрабрила више жена да се укључе у ту традицију“, каже студенткиња Дролма Јангкуи.
Тим напорима се ревитализује опера, а та уметничка форма постаје део живота младих људи.
Међу ансамблима у Сијангби дечији тим је изазвао посебну пажњу. Иако њихово певање и покрети још нису софистицирани, извођење пружа увид у будућност тибетантске опере.
На репертоару Принцеза Венчен и још 12 опера
„Наша оперска трупа у граду има 25 чланова. Чинимо много на очувању те форме опере и начина извођења. Сигуран сам да можемо да обучимо још младих људи како би боље чували и даље предавали то наслеђе“, објашњава Кидуо, из Одељења за наслеђе Опере у Сијангби.
Уз потпору власти, тибетантска опера доживљава снажан раст у региону. Само у Намлинг области ради 30 трупа.
„Кинеске власти поклањају све већу пажњу традиционалним културама. Број састава тибетантске опере је сведочанство успеха таквих напора“, истиче Бандијан Вангчук, председник Удружења позоришта у Сизангу.
Музика тибетантске опере зависи од певача, свира се на бубњу и чинелама. Традиционални репертоар чини 13 комада, а обавезно се изводи позната опера Принцеза Венчен. Постоје строги захтеви за учење тибетантске опере у области глуме, певања и физичке кондиције.
Коментари